Sökning: "examensarbete taluppfattning förskolan"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden examensarbete taluppfattning förskolan.

  1. 1. "Man får två stycken var" : En studie om barns användande av matematiska begrepp i den fria leken inomhus på förskolan

    M1-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Astrid Andersson; Irene Emilsson; [2012]
    Nyckelord :matematiska begrepp; förskola; fri lek; fyraåringar;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilka matematiska begrepp vi kan uppfatta att fyraåringar använder sig av under den fria leken inomhus på förskolan. Vi har också undersökt vilka leksituationer de befinner sig i när de använder sig av matematiska begrepp. LÄS MER

  2. 2. Taluppfattning - en rutin i det dagliga arbetet? En enkät och observationsundersökning om hur förskollärare kan arbeta med barns taluppfattning och vad de har för syn på sitt arbete

    C-uppsats,

    Författare :Annica Johansson; Frida Mellegård; [2009]
    Nyckelord :taluppfattning; f;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med vårt examensarbete är att undersöka hur förskollärare kan arbeta med barns taluppfattning i detdagliga arbetet och vad de har för syn på sitt arbete.Några frågeställningar som vi vill belysa är:•Hur arbetar förskollärare med att utveckla barns förståelse för taluppfattning?•Varför är det viktigt att arbeta med barns taluppfattning utifrån förskollärares egna utsagor?•Hur dokumenteras matematikarbetet med taluppfattning som barnen gör i förskolan?Metod och materialVi har gjort en kvalitativ studie som innehåller en enkätundersökning samt en observation för att få svar på vårafrågor. LÄS MER

  3. 3. Rumsuppfattning : Möjligheter och hinder

    Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Christina Hedblom; Lena Ring; [2008]
    Nyckelord :Förskola; Matematik; Rumsuppfattning; Säkerhetsföreskrifter;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att ta reda på vilka möjligheter barn i förskolan har att utveckla sin rumsuppfattning i inomhusmiljön, utifrån det matematiska lärandet. Vi vill även ta reda på om det kan finnas hinder för barnens utveckling av rumsuppfattning i form av säkerhetsföreskrifter eller andra hinder. LÄS MER

  4. 4. Kan barn lära sig något av Fiaspel? : En undersökning om hur tärningsspel kan användas för att stärka barns taluppfattning

    Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Susanne Månsson; Susanne Torstensson; [2008]
    Nyckelord :Barn; matematik; taluppfattning; tärning;

    Sammanfattning : De flesta barn tycker om att spela spel av olika slag, dessutom finns det mycket matematik och många lärtillfällen i spelen. Vi vill genom detta examensarbete belysa hur tärningsspel kan användas för att stärka barns taluppfattning med hjälp av tärningens talbilder. LÄS MER

  5. 5. Matematik i en barnbok

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sara Pettersson; Lise-Lott Martinsson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med detta konstnärliga examensarbete är att skapa en barnbok med matematisktperspektiv i bild och text för barn i åldern 3­6 år, samt att redogöra för hur man som pedagogkan använda barnboken i förskolans pedagogiska verksamhet. Att arbeta med matematik iförskolan är viktigt inte bara för att det står i Läroplan för förskolan, Lpfö98, utan också föratt matematik är ett av grundskolans kärnämne. LÄS MER