Sökning: "examensarbete teknik förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden examensarbete teknik förskola.

  1. 1. “JAG VILL JOBBA MED ALLTING” : Barns uppfattningar om digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sanna Edström; Linnea Gradin; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Sociokulturellt perspektiv; Digitala verktyg; Barns perspektiv;

    Sammanfattning : Enligt nuvarande styrdokument för förskolan ska barnen få utveckla adekvat digital kompetens samt ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik. Av orsaken att förskolan många gånger är barnens andra hem fokuserar detta examensarbete på barns perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Digitalisering - Fallstudie av en digital modell

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Kenny Lam; Vi Thanh Thai; Mohamud Guyo; [2023]
    Nyckelord :Digitalisering; Digital Tvilling; Revit; 3D-CAD; BIM; IoT; digital modell;

    Sammanfattning : Byggbranschen står inför många utmaningar som exempelvis låg produktivitet, brist på forskning, utveckling och digitalisering. Idag har byggbranschen hamnat efter inom produktivitetsutveckling och digitalisering jämfört med andra branscher. LÄS MER

  3. 3. "Om ingen fröken ser så är det ju okej!" : Hur styrning, makt och normer bidrar till att konstruera barn som subjekt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Malin Johansson Bröms; Viktor Långdahl; [2021]
    Nyckelord :avvikelse; diskurs; förskola; makt; motstånd; normalitet; normer; styrning;

    Sammanfattning : Förskolan som utbildning och pedagogisk verksamhet är både komplex och mångfasetterad. Här ingår individer i ett kontinuerligt samspel och förskolans personal har som uppdrag att se till både individ och grupp, samtidigt som arbetet genomförs i enlighet med förskolans styrdokument. LÄS MER

  4. 4. Den digitala tekniken knackar på förskolans dörr : En kvalitativ studie om förskollärare, förskollärarstudenter och vårdnadshavares attityder till digitalisering och hur dessa påverkar förskolans arbete med digital teknik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anders Bergh; Joakim Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :förskola; digital teknik; digitalisering; attityder; förskollärare; förskollärarstudenter; vårdnadshavare; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att bidra med kunskap om förskollärare, förskollärarstudenter och vårdnadshavares attityder till digitalisering och vilka konsekvenser dessa får för arbetet med digital teknik i förskolan. Arbetet med digital teknik är komplext och trots att flera satsningar och projekt har genomförts genom åren visar resultat att dessa inte gett önskade effekter. LÄS MER

  5. 5. Energiklossen : En normkreativ fordonsartefakt som bidrar till lek och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Jennie Olausson; Emma Åsberg; [2020]
    Nyckelord :Teknisk design; Användarcentrerad design; Normkreativ design; Förskola; Artefakt; Digital teknik; Energi; Magnetism;

    Sammanfattning : Sustainable technology is implementing more and more in society and is going to be an important part in the future. That is why it is important to introduce and arouse children’s interest in these subjects already in preschool. LÄS MER