Sökning: "examensarbete undervisning i engelska"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden examensarbete undervisning i engelska.

  1. 1. Nyanlända högstadieelevers uppfattningar om undervisningen i engelska i Sverige och i hemlandet och deras utvecklingsstrategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elena Georgievski; [2024]
    Nyckelord :Cummins; nyanlända elever; språkutvecklingsstrategier; undervisning i engelska;

    Sammanfattning : Detta examensarbete utforskar uppfattningarna hos nyanlända högstadieelever inom undervisningen i engelska i Sverige och i sina hemländer. Samtidigt undersöks strategierna som eleverna beskriver att de använder för att förbättra och utveckla sina språkkunskaper i engelska. LÄS MER

  2. 2. Lyssna! : En studie om framgångsfaktorerna vid problematisk frånvaro och svenskämnets roll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Jasna Brkic; [2022]
    Nyckelord :fenomenologisk ansats; framgångsfaktorer; holistiskt och hermeneutiskt förhållningssätt; KASAM; kvalitativa intervjuer; modern forskning; problematisk frånvaro; salutogent perspektiv; skolfrånvaro; tematisk analys;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att öka kunskapen kring fungerande insatser och undervisning i skolan för elever med problematisk frånvaro genom att intervjua elever och lärare – och attundersöka svenskämnets roll i detta sammanhang för att få en bild av svenskundervisningen, om ämnet har en särskild roll.Metod: Tanken var att intervjua uteslutande elever, så unga som möjligt, för att fylla den forskningslucka som finns här. LÄS MER

  3. 3. Jag är mycket duktig, I’m here to Learn : En kvalitativ studie om lärares upplevelser i att stödja högpresterande elever i engelska i högstadiet 7–9 och gymnasieskolan 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Abdelmunim Hilal; Zouzan Ahlin; Ghufran Abdulsalam; [2022]
    Nyckelord :Högpresterande elever; strategier; motivation; avancerad; utmaning undervisning;

    Sammanfattning : En likvärdig utbildning i svenska skolor innebär att alla elever har rätt till att deras behov och förutsättningar beaktas (Lgr 11). Högpresterande elever har enligt styrdokumenten således rätt till att få utbildning som passar deras förmågor. Undervisning av högpresterande elever kan innebära olika slags utmaningar. LÄS MER

  4. 4. Vikten av den estetiska lärprocessen bild i engelskämnet : grundskollärares undervisningsstrategier och erfarenheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Vergenja Shaker Berkhu; Elisabet Aronsson; [2021]
    Nyckelord :Elever i årskurs 1-6; språkutveckling; pedagogiska verktyg; estetiska lärprocesser; engelska; didaktik; undervisning; bild; musik och sång; drama; effekter; ordförråd; repetition; klassrumsklimat; motivation; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : I vårt examensarbete är vi intresserade av att lyfta fram effekterna i engelskämnet som framkommer vid användning av de estetiska lärprocesserna. Tidigare forskning om musik, sång och drama som undervisningsstrategier visar på positiva effekter på elevers språkutveckling i engelska. LÄS MER

  5. 5. Engelska eller Svengelska: Vad lämpar sig bäst i engelskundervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Kase Chlopecki; [2021]
    Nyckelord :Engelskundervisning; Muntlig språkförmåga; Scaffolding; Ämnesövergripande;

    Sammanfattning : Mitt syfte med detta examensarbete har varit att undersöka skillnaderna i hur undervisningen i engelska påverkar elevernas intag av kunskap i årskurserna 4-9 på min skola när den genomförs på ren engelska eller blandas mellan engelska och svenska. Målet var således inte att hitta en enda lösning utan snarare analysera olika svårigheter och hur dessa kan te sig i undervisningen på min skola samt huruvida pedagogerna arbetar med det. LÄS MER