Sökning: "examensarbete utvecklingsstörning"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden examensarbete utvecklingsstörning.

  1. 1. ”Detta är inget nytt, nu har jag bara fått ord för det” -aktionsforskning kring lässtrategier i åk7

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lina Appelberg; Lena Jansson; [2015-11-28]
    Nyckelord :Aktionsforskning; reciprok undervisning; lässtrategier; läsförståelse; inkludering; utvecklingsstörning; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att följa ett arbetslags arbete och genom handledning utveckla reciprok undervisning i inkluderande arbetsformer för att utveckla alla elevers läsförståelse, i synnerhet elever med utvecklingsstörning. Frågeställningar: 1. LÄS MER

  2. 2. ”Ingen står på kö direkt!” Skolpersonals upplevelser av arbetsrelaterad stress i undervisningen av elever med autism och utvecklingsstörning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kristina Nolén; [2015]
    Nyckelord :Arbetsrelaterad stress; Autismspektrum; Stöd och stressreducerande faktorer; Undervisning; Utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Nolén, Kristina (2015). Ingen står i kö direkt! Skolpersonals upplevelse av arbetsrelaterad stress i undervisningen av elever med autism och utvecklingsstörning. (There are no takers! School Staffs Experience of Work Related Stress in Teaching Pupils with Autism and Learning Disability). LÄS MER

  3. 3. Lärares attityder till inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Margareta Tervo; Peter Westergren; [2015]
    Nyckelord :Inkludering; attityder; grundsärskola; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Detta arbete är ett examensarbete i specialpedagogik på avancerad högskolenivå. Syftet med arbetet är att ta reda på vilka attityder lärare i grundskolans år 1-6 i en medelstor kommun har till att ta emot elever inskrivna i grundsärskolan i sina klasser. LÄS MER

  4. 4. Utveckling av läsförståelse genom ömsesidig undervisning : En aktiv bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Elisabet Berglund; Alma Gonzalez Zetterblom; [2015]
    Nyckelord :Reciprok undervisning; läsförståelse; utvecklingsstörning; formativ bedömning; bedömning; aktionsforskning; grundad teori;

    Sammanfattning : Som avslutande examensarbete inom Speciallärarprogrammet med specialisering utvecklingsstörning 90 hp på Stockholms Universitet genomfördes en aktionsforskning tillsammans med kollegor på två skolor. Problemet som undersöktes var att ta reda på hur undervisning kan utformas för att utveckla bedömning av elevers förmåga att tolka text för elever som är mottagna i särskolan. LÄS MER

  5. 5. Bland delfinsim och batterier. Möjligheter till lärande i träningsskola

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Gullberg; [2014]
    Nyckelord :interaktion; lärande; sociokulturellt perspektiv; träningsskola; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Gullberg, Linda (2014). Bland delfinsim och batterier. Möjligheter till lärande i träningsskola. (Among dolphin swimming and batteries. LÄS MER