Sökning: "examensarbete vad hur och varför"

Visar resultat 1 - 5 av 230 uppsatser innehållade orden examensarbete vad hur och varför.

  1. 1. Stockholms tunnelbana kommer byggas ut. Buller kommer uppstå men ingen fara, bara tillfälligt : Att informera barn i årskurs ett om tunnelbaneutbyggnaden i Stockholm med hjälp av illustrationer och text.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Olivia Martinz; [2020]
    Nyckelord :information design; informative illustration; design; cartoon; subway; Stockholm; informationsdesign; informativ illustration; design; serie; tunnelbana; Stockholm;

    Sammanfattning : Region Stockholm ansvarar för Stockholms kollektivtrafik och har som målsättning att den ska vara så välbyggd, lättillgänglig och pålitlig för alla som vistas i staden. Stockholms invånarantal är i ständig utvecklingsfas och det ställer krav på kollektivtrafiken, framförallt stadens tunnelbanesystem. LÄS MER

  2. 2. Interkulturell undervisning i kulturellt heterogena och homogena högstadieskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Vladimir Ilic; [2020]
    Nyckelord :Interkulturell undervisning; interkulturell kompetens; interkulturell pedagogik; ; samhällskunskap.;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks hur lärare i samhällskunskap arbetar med interkulturell undervisning i kulturellt homogena respektive heterogena högstadieskolor. Fem lärare på lika många skolor har intervjuats. LÄS MER

  3. 3. Att utveckla elevers interkulturella historiska kompetens i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Lukas Olofsson; [2019]
    Nyckelord :Interkulturell kompetens; Interkulturalitet; Historieundervisning; Historieämnet; Mångkultur; Klassrum;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten behandlar hur en interkulturell historisk kompetens kan utvecklas hos elever på gymnasieskolan genom historieundervisningen genom de didaktiska frågorna varför, vad och hur. Med andra ord vad en sådan historieundervisning kan innehålla och hur den kan bedrivas, samt varför den behövs. LÄS MER

  4. 4. Komponerandets mysterier- En studie av fasader och hur de upplevs av respektive lekmän och arkitekter

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Beatrice Plathner; [2019]
    Nyckelord :arkitektur; architecture; komposition; composition; estetik; aesthetics; fasad; facade; ordning; order; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Det är ofta arkitekter får frågan “Varför ritar ni så fula hus nuförtiden?”. Majoriteten lekmän tycks föredra estetiken hos äldre hus framför det som byggs idag. Ämnet är aktuellt i olika medier, men problemet är att det sällan bedrivs en konstruktiv diskussion mellan de två sidorna. LÄS MER

  5. 5. Undervisning av källkritik på internet : Lärares syn och möjliga påverkansfaktorer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Ida Lundström; [2019]
    Nyckelord :källkritik undervisning lärare internet mellanstadiet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att utöka kunskapen om hur svensklärare i årskurs 4–6 ser på begreppet källkritik när det kommer till information på internet, samt hur de väljer att gestalta källkritiken didaktiskt. Detta i hopp om att finna möjliga förklaringar till varför det förekommer brister i undervisningen av källkritik. LÄS MER