Sökning: "examensförordning speciallärare"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden examensförordning speciallärare.

  1. 1. Specialagenterna : En intervjustudie om specialpedagogernas och speciallärarnas yrkesroll

    Master-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jessica Berglund; [2018]
    Nyckelord :Inkludering; lågaffektivt bemötande; förändringsarbete; specialundervisningens historia; examensförordning; handledning; skolutveckling;

    Sammanfattning : Med min studie ville jag vinna ny kunskap om speciallärarnas och specialpedagogernas yrkesroller på två olika skolor, samt att beskriva hur deras praktik ser ut. Jag valde att intervjua tre speciallärare, tre specialpedagoger och tre från skolledningen från två olika skolor, en grundskola och ett gymnasium. LÄS MER

  2. 2. Låt den som undervisar utan omsorg kasta första stenen! : En hermeneutisk studie av examensförordningens betydelse för professionalisering i svensk grundsärskola

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Ola Randau; [2017]
    Nyckelord :Examination requirements; compulsory school for pupils with intellectual disabilities; knowledge development; heed; shifting of perspective; professionalization; relational pedagogics; sociocultural perspective; Examensförordning; grundsärskola; kunskapsutveckling; omsorg; perspektivskifte; professionalisering; relationell pedagogik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Fem år har passerat sedan Läroplan för grundsärskolan 2011, LGRSÄR11 (Skolverket, 2016), infördes. Denna läroplan innebar ett tydligt fokusskifte från att som tidigare ha en något mer omsorgsorienterad verksamhet till att istället arbeta på ett mer kunskapsinriktat sätt. LÄS MER

  3. 3. Kollegial handledning i yrkespraktiken - en intervjustudie med några nyutbildade speciallärare

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Ugarph; [2017]
    Nyckelord :Ekologisk systemteori; inkludering; kollegial handledning; normkritik; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstractKollegial handledning i yrkespraktiken - en intervjustudie med några nyutbildade speciallärare. Collegial Coaching in the Profession - a Study of Interviews with newly qualified Special Need Teachers. Speciallärarprogrammet, Skolutveckling och ledarskap. Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Visionen om en inkluderande skola möter en praktisk pedagogisk verklighet. : Pedagogers erfarenheter och förväntningar på speciallärare och specialpedagoger.

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :May Launy; [2010]
    Nyckelord :Speciallärare; Specialpedagogik; Specialpedagoger; Skolutveckling; Examensförordning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att ge en bild av den verklighet som pedagoger beskriver genom sina egna erfarenheter. Deras arbete med elever utgör varje skolas kärnverksamhet. En skola som det ställs många skilda förväntningar på från det omgivande samhället, pedagoger, föräldrar och elever. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogens uppdrag i skolans verksamhet för elever i förskoleklass till årskurs sex

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Maria Alveflo; Anna Juhlin; [2008]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; förskoleklass till;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Vi har under vår utbildning mött en osäkerhet ute i verksamheterna vad det gäller specialpedagogensuppdrag. Vi har känt att gränsen mellan speciallärare och specialpedagoger har varit otydlig. LÄS MER