Sökning: "examensordning"

Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade ordet examensordning.

  1. 16. Plats för förändring - en studie om Statens institutionsstyrelse och specialpedagogiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helen Andersson; [2018]
    Nyckelord :Examensordning; förhållningssätt; samarbete; Statens institutionsstyrelse; specialpedagogik;

    Sammanfattning : SammanfattningAndersson, Helen (2018). Plats för förändring – en studie om Statens institutionsstyrelse och specialpedagogiken (Place for Change- a Study of The Swedish National Board of Institutional Care and Special Education). LÄS MER

  2. 17. Specialpedagogen - en superhjälte : En studie om vad arbetsgivare i tjänsteannonser söker hos specialpedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Mikaela Blomgren Fridén; Hanna Larsson; [2016]
    Nyckelord :Specialpedagog; specialpedagogik; yrkesroll; uppdrag; identitetsproblematik; samverkan; en skola för alla; maktstruktur; examensordning; styrdokument; specialpedagogens kommunikativa uppdrag; socio-kulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker tjänsteannonser för specialpedagoger, i syfte att ta reda på hur specialpedagogens roll och uppdrag beskrivs i dessa. Likaså vilka egenskaper och kompetenser som efterfrågas, och hur dessa överensstämmer med examensordningen för specialpedagogexamen. LÄS MER

  3. 18. Konstruktionen av specialpedagogers arbetsuppgifter i grundskolan – en kvalitativ studie ur fyra specialpedagogers perspektiv The construction of special educators worktasks in primary school – a qualitative study out of four special educators perspective

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mattias Dacke; [2016]
    Nyckelord :arbetsuppgifter; yrkesroll; konstruktion; systemteori;

    Sammanfattning : SammanfattningProblemområdeDenna studies problemområde handlar om disonansen mellan specialpedagogers teori och praktik samt hur detta hänger ihop med hur specialpedagogers arbetsuppgifter konstrueras i grundskolan. Den tidigare forskningen pekar bl.a. LÄS MER

  4. 19. Pedagogers syn på samverkan kring elever i behov av stöd - en jämförande studie mellan lärare och specialpedagoger

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Evelina Kruus; Jacob Westerlund; [2013]
    Nyckelord :Samverkan; lärare; specialpedagog; ansvarsfördelni;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att jämföra hur lärare och specialpedagoger uppfattaransvarsfördelningen i samarbetet kring specialpedagogiska behov, samt undersöka hurderas perspektiv stämmer överens med styrdokumenten. Vi har genomfört sjudjupintervjuer med fyra svensklärare, två specialpedagoger och en speciallärare, som ärverksamma på tre skolor (både högstadiet och gymnasiet) om deras uppfattning omsamverkan, ansvarsfördelning och intressekonflikter mellan lärare och specialpedagogeri arbetet kring elever med stödbehov. LÄS MER

  5. 20. Att vara eller inte vara : En studie om specialpedagogens anställningsbarhet iden kommunala grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för Humanvetenskap; Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Susanne Block; Johanna Ingoldsson; [2012]
    Nyckelord :anställningsbarhet; dokumentgranskning; rektorsuppdrag; speciallärare; specialpedagog;

    Sammanfattning : Vår studie ger en inblick i hur platsannonser från kommunala grundskolor som söker specialpedagog stämmer med aktuell examensordning för specialpedagog samt hur rektorer reflekterar kring innehållet i platsannonserna. Syftet är att undersöka om vi är anställningsbara som specialpedagoger i den kommunala grundskolan. LÄS MER