Sökning: "examensordning"

Visar resultat 6 - 10 av 26 uppsatser innehållade ordet examensordning.

  1. 6. Specialpedagogen under identitetsformering : En diskursanalys av det specialpedagogiska uppdraget i platsannonser 1994–2018

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elisabet Järnankar; [2020]
    Nyckelord :Specialpedagog; profession; yrkesidentitet; inkludering; examensordning;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen har varit att belysa specialpedagogernas utrymme att utöva sin profession och forma sin yrkesidentitet. Tidigare undersökningar har visat att yrkesgruppen har svårt att hävda sitt uppdrag och möjligheter att utöva yrket enligt de intentioner som finns i examensordningen. LÄS MER

  2. 7. Trollspö och mirakelkur eller arbete som förändringsagent : Yrkesrollen som speciallärare i praktik och teori

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Linda Olofsson; Mirzeta Talic; [2019]
    Nyckelord :Special education; mathematical difficulties; degree; profession; mathematics; jurisdiction; relational perspective; categorical perspecitve.; Speciallärare; matematiksvårigheter; examensordning; profession; matematik; jurisdiktion relationellt perspektiv; kategoriskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa och analysera hur speciallärare med inriktning matematikutveckling och dess rektorer ser på speciallärarens roll och dess arbetsuppgifter i förhållande till examensordningen. Metodvalet vid genomförandet av studien var en kvalitativ metod i form av 10 intervjuer där 5 speciallärare med inriktning mot matematikutveckling och dess 5 rektorer medverkade. LÄS MER

  3. 8. Specialpedagogen, en brobyggare? En kvalitativ studie om hur specialpedagogen kan bidra till att främja framgångsfaktorer i övergångsprocessen från förskola till förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kerstin Rosengren; Jenny Vincent-Vivian; [2019]
    Nyckelord :Framgångsfaktorer; Förskola; Förskoleklass; Specialpedagog; Övergångsprocess;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur specialpedagogen kan bidra till att främja framgångsfaktorer i övergångsprocessen från förskola till förskoleklass genom att ta del av skolledares och pedagogers uppfattningar om specialpedagogens roll samt undersöka hur deras uppfattningar förhåller sig till styrdokument och specialpedagogens examensordning.Studien utgår från ett systemteoretiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 9. ”Wow, vad jag har längtat efter er profession…” : En enkätstudie om vilka förväntningar lärare i årskurs F-6 har på speciallärare med inriktning språk-, skriv- och läsutveckling

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Camilla Karlsson; Annika Olofsson; [2019]
    Nyckelord :Examensordning; Jurisdiktion; Profession; Speciallärare; Språk-; skriv- och läsutveckling; Uppdrag; Yrkesroll;

    Sammanfattning : En upplevd otydlighet och förvirring kring speciallärarens uppdrag är bakgrunden till denna studie. Genom att ta reda på vad lärarna förväntar sig av professionen kan blivande speciallärare förbereda sig för den verklighet som väntar. LÄS MER

  5. 10. Nio specialpedagogers uppdrag i förskolan och grundskolans tidigare år i jämförelse med examensordningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annimor Nilsson; Maria Stralström; [2019]
    Nyckelord :arbetsuppgifter; examensordning; förskola; skola; specialpedagoger; uppdrag;

    Sammanfattning : Fokus för denna studie har varit att ta reda på vilka arbetsuppgifter fyra specialpedagoger verksamma i förskolan och fem specialpedagoger verksamma i skolan anser att de arbetar med. Studien baseras på kvalitativa intervjuer. Svaren har analyserats mot vad examensordningen föreskriver som arbetsuppgifter för denna yrkeskategori. LÄS MER