Sökning: "examinationsformer matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden examinationsformer matematik.

  1. 1. Bedömning i matematik : En undersökning hur lärare arbetar med bedömning på mellanstadiet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Kristin Persson; [2021]
    Nyckelord :Bedömning; examinationsformer; formativ bedömning; kunskaper; kunskapskrav; summativ bedömning.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Matematik- och provångest : En litteratur- och intervjustudie om elevers känslor förmatematik, hur dessa påverkas av provsituationer samt lärares förståelse för detta

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anne Karlén; [2020]
    Nyckelord :math* anxiety; test anxiety; test; math* performance; overcoming math* test anxiety; matematikångest; provångest; prov; matematikprestationer; komma över matematik- och provångest;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka hur elevers matematikprestationer påverkas av eventuell prov- och / eller matematikångest, om det finns åtgärder som reducerar eventuellprov- och / eller matematikångest och om lärarens sätt att examinera har betydelse. För att besvara syftet söker studien svar på hur matematiklärare förstår prov- och / eller matematikångest, på vilket sätt de beskriver att de försöker hjälpa elever att reducera sådan ångest och om matematiklärare ser examinationsformen som faktor för utlösande av prov- och/ eller matematikångest. LÄS MER

  3. 3. Filmexamination i grundlärarutbildningen : -Vilken matematikdidaktisk kunskap är möjlig att bedöma när studenter examineras genom film?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Lena Karlsson; [2018]
    Nyckelord :The Knowledge Quartet; Bedömning i högre utbildning; digitala medier; filmexamination; analysverktyg i bedömning; film som bedömningsform; IKT;

    Sammanfattning : Detta arbete har sin utgångspunkt från en matematikdidaktiks delkurs för blivande grundskolelärare i F-3. Där möter studenterna flera olika skriftliga och muntliga examinationsformer, men ingen som inkluderar digitala medier. Den här studien utgår ifrån en examinationsuppgift som examineras på två olika sätt. LÄS MER

  4. 4. Varierad Examination inom Matematik : En kvantitativ studie av svenska gymnasielärares examinationsformer i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Jimmy Löf; [2018]
    Nyckelord :Bedömning; Gymnasieskolan; Kvantitativ; Matematik; Prövning;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar undersöka vilka examinationsformer som används i den svenska gymnasieskolan och varför lärare anser att de är fördelaktiga att använda. Detta genom en elektronisk enkät som skickas ut till 284 skolor, de 115 svaren som inkom sammanfattas i grafiska representationer samt analyseras med varianstester och χ2-tester för att finna samband utifrån bakgrundsinformationen. LÄS MER

  5. 5. Elevers upplevelser av provsituationer i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anders Grop; [2016]
    Nyckelord :Nyckelord; Fenomenologi; Upplevelser; Provsituationer; Provångest; Examinationsformer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera och beskriva hur provsituationer i matematik upplevs av elever i behov av särskilt stöd. Förhoppningen är att studien kan fungera som inspirationskälla för undervisande lärare i hur de kan tänka kring provsituationer i matematik. LÄS MER