Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Matematik, ett huvudämne, viljan och oviljan till det : Vilka faktorer påverkar grundskoleelevers motivation att lära sig matematik?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Denna studie är en litteraturstudie med syfte att undersöka vilka faktorer som påverkar grundskoleelevers motivation att lära sig matematik för att nå målen enligt läroplanen. En positiv upplevelse av matematik kan höja elevens lust, vilja och motivation till matematik. LÄS MER
2. Pojkars upplevelser av likvärdighet inom betygsättning i matematik i gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Alla barn har rätt till en likvärdig utbildning, vilket innefattar rätten till en likvärdig betygsättning. Organisationer och myndigheter, såsom Förenta nationerna, Skolverket och Diskrimineringsombudsman, belyser gång på gång vikten av alla barns lika värde i skolan. LÄS MER
3. Jag tror att jag kan, därför kan jag! : En studie kring motivationens och självförtroendets betydelse för elevers möjlighet att utveckla matematisk förmåga
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Abstrakt I dagens skola finns ett stort fokus på hög måluppfyllelse, bedömning och betyg. Enligt forskning är det av stor vikt att eleven själv har en inre motivation och känner tillit till sitt lärande. Detta går emot dagens mål- och betygshets och påverkar elevens motivation negativt. LÄS MER
4. Small-scale biogas production in Kenya
Kandidat-uppsats, KTH/EnergiteknikSammanfattning : Syftet med denna kandidatexamensuppsats är att analysera de ekonomiska och tekniska aspekterna av biogasproduktion som hållbar energikälla i Kenya. Studien fokuserar på småskalig biogasproduktion på landsbygden. Biogasen produceras främst från kobajs och kycklingspillning och skall användas som bränsle vid matlagning. LÄS MER
5. Svårigheter och utmaningar med formativ bedömning : En kvalitativ studie ur ett elevperspektiv.
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : SammanfattningFormativ bedömning även kallad bedömning för lärande har som syfte att främja elevers lärande istället för att ge ett betyg eller gradering. Stora satsningar har gjorts både internationellt och nationellt för att implementera formativ bedömning i skolan. LÄS MER