Sökning: "exempel på empati i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden exempel på empati i förskolan.

  1. 1. Värdegrund i barnböcker : en kvalitativ textanalys

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ida Österlie; [2021]
    Nyckelord :Children s books; gender equality; preschool; values; Barnböcker; förskola; jämställdhet; värdegrund;

    Sammanfattning : Det här är en studie som handlar om barnböckers innehåll. Syftet med studien var att synliggöra olika värdegrundsaspekter som finns i barnböcker i förskolan. Fokus var jämställdhet med ett särskilt fokus på stereotypa könsmönster. LÄS MER

  2. 2. ”Okej du får väl va’ med då” : En vetenskaplig essä om barns rätt till lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Camilla Nybro; [2016]
    Nyckelord :Preschool; interaction; play; rights; peer culture; ethics; standards; practical knowledge; Förskola; interaktion; lek; rättigheter; kamratkultur; etik; normer; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : I förskolans verksamhet hörs ofta frasen ”nej du får inte vara med” från barnen. I mångas öron låter det negativt. Jag beskriver ett dilemma där jag hör detta och ställer mig på barnets sida som får detta sagt till sig. Med min makt som pedagog bestämmer jag att barnet visst får vara med. LÄS MER

  3. 3. Sagor och värdegrund : En studie av hur sagor kan användas i förskolans värdegrundsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Stenlund; [2014]
    Nyckelord :Empati; etik; fantasi; lek;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ta reda på mer om hur pedagoger i förskolan kan arbeta med sagor som ett verktyg i värdegrundsarbetet. En mycket viktig del i barns uppfostran är just att barnen får lära sig vilka grundläggande värderingar som finns i vårt samhälle. LÄS MER

  4. 4. Empatiarbete i förskolan : Metoder för yngre barns utveckling av den empatiska förmågan

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Christina Bäckhage; [2013]
    Nyckelord :empati; empatisk förmåga; förhållningssätt; förskolan; förutsättningar; känslor;

    Sammanfattning : Att vara empatisk innebär att vara medveten om andra människors känslor och att handla efter dessa. Vissa forskare anser att denna intelligens är medfödd, men att den som andra intelligenser måste tränas för att utvecklas (Smith 2006; Hoffman 2000) Enligt Läroplan för förskolan Lpfö 98 (Skolverket 2010) ska empatiarbete finnas med i den dagliga verksamheten, genom att arbetsmetoder som främjar förmåga till inlevelse och medkänsla med andra inkluderas. LÄS MER

  5. 5. ”KRAMAS ELLER PUSSAS, DET BRUKAR HJÄLPA” – En kvalitativ studie av hur barn och pedagoger i förskolan erfar försoning och begreppet förlåt.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sofie Backlund; Madeleine Forsling; [2012]
    Nyckelord :försoning; förlåt; konflikthantering; empati; vuxe;

    Sammanfattning : BakgrundUtifrån Piagets syn på stadie- och mognadsteorier har flera forskare, bland andra Stern (Norell Beach, 1995),nyanserat utvecklingsteorin och funnit att man föds med förutsättningar att utveckla empatisk förmåga. Denempatiska förmågan utvecklar barnet sedan i relationer med omvärlden. Ljungberg (1998, i red. LÄS MER