Sökning: "exempel på halvstrukturerade frågor"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden exempel på halvstrukturerade frågor.

  1. 1. Skolkuratorn och läraren - i strid eller samspel? : En kvalitativ studie om skolkuratorers upplevelse kring samverkan med lärare i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linnea Nyland; Laura Mäkinen; [2022]
    Nyckelord :Teacher; School counselor; elementary school; collaboration; experience; Lärare; skolkurator; grundskola; samverkan; upplevelse;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Skolkuratorn och läraren - i strid eller samspel? Författare: Laura Mäkinen & Linnea Nyland Syftet med denna studie var att undersöka upplevelsen av samverkan med lärare i grundskolan utifrån en skolkurators perspektiv. Utifrån tre forskningsfrågor undersöktes skolkuratorers generella upplevelse av samverkan, vilka hindrande och främjande faktorer som existerar kring samverkan mellan lärare och skolkuratorer samt eventuella förbättringsmöjligheter inom området. LÄS MER

  2. 2. ”Att sprida frågetecken runt det normativa” - möjliga meningsinnebörder av särskild kunskap om hbtq-personer i psykoterapi

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Indra Windh; [2019]
    Nyckelord :hbtq; psykoterapi; psykologisk behandling; interventionsforskning; normkritiska medvetna perspektiv; heteronormativitet LGBTQ; psychotherapy; counseling psychology; intervention research; norm-critical conscious perspectives; heteronormativity; sexual-; gender- and lifestyle minorities; Social Sciences;

    Sammanfattning : Trots att betydelsen och vikten av att kunskap om hbtq-frågor för psykologisk praktik och psykoterapeutiskt behandlingsarbete länge påvisats, finns det knapphändigt med forskning ur behandlarperspektiv rörande vad den kunskapen består av och hur den omsätts i psykoterapeutisk behandlingspraktik. Denna studie undersökte hur ett antal svenska behandlare med självdefinierad specifik kunskap om hbtq-personer och hbtq-personers livsvillkor beskrev sätten på vilka de meningsutfyllde denna kunskap samt hur de beskrev att denna kunskap gav återverkningar i det praktiska behandlingsarbetet. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogik för alla : En studie om inkludering av barn i behov av särskilt stöd.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Christopher Jönsson; Alexandra Wiktorsson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; specialpedagogik; inkludering; barn i behov av särskilt stöd; specialpedagogiskt material; inomhusmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare och specialpedagoger beskriver arbetet för att uppnå en inkluderande miljö i förskoleverksamheten där det finns barn i behov av särskilt stöd. Inledning Studien fokuserar på hur barn i behov av särskilt stöd inkluderas i de verksamheter där förskollärare och specialpedagoger intervjuats. LÄS MER

  4. 4. "En vilja att förstå den andre" : Fyra förskollärares erfarenheter kring arbetet med att integrera asylsökande barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Cecilia Lundborg; Linnea Norén; [2017]
    Nyckelord :asylsökande barn; förskola; förberedelseverksamhet; integration; interkultur;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att beskriva förskollärares erfarenheter av att i förberedelseverksamhet arbeta med att integrera asylsökande barn och analysera vilken bärighet dessa skulle kunna ha i förskolans kontext. Studien har genomförts i två kommuner där enskilda intervjuer av förskollärare som tidigare arbetat i förberedelseverksamheter för asylsökande barn utförts. LÄS MER

  5. 5. En god lärmiljö – ett ömsesidigt samspel En livsvärldsfenomenologisk studie kring fysisk lärmiljö, två skolexempel

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Sterwin; Sofia Svanström; [2016-02-22]
    Nyckelord :Livsvärld; fysisk lärmiljö; arkitektur; koncentration;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att skapa en ökad förståelse för den fysiska lärmiljöns förutsättningar och betydelse i relation till alla elevers möjlighet till lärande och utveckling i skolan. Syftet var även att få kunskap om hur lärmiljön är utformad i skolan med fokus på de anpassningar och förebyggande åtgärder, som görs. LÄS MER