Sökning: "exempel på inledning förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden exempel på inledning förskola.

  1. 1. Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jenny Håkansson; Mari Wimmerstedt; [2022]
    Nyckelord :tecken som alternativ och kompletterande kommunikation; takk; språk; yngrebarn; förskola; förskollärare; icke-verbalt språk; kommunikation;

    Sammanfattning : Inledning Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation, TAKK, kan hjälpa barn att lägga grunden för ett verbalt språk, och verka som ett komplement för de barn som inte ännu har ett verbalt språk. Många barn tillbringar stora delar av sin tid på förskolan och det är viktigt att alla barn får rätt förutsättningar för att kunna utvecklas till kompetenta samhällsmedlemmar i framtiden. LÄS MER

  2. 2. ”Möjligheterna är på många sätt obegränsade” : En kvalitativ studie om digitala verktyg och språkutveckling i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Caroline Hall; Amanda Börjesson; [2021]
    Nyckelord :digitala verktyg; språkutveckling; undervisning; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Inledning I den nya läroplanen för förskolan (Lpfö 18) som kom i bruk 2019 har ordet digitalisering blivit ett centralt begrepp. Även när det gäller barns språkutveckling, har förskolan ett viktigt uppdrag. Språket är vår största kommunikationskälla och med språket kan vi förstå och kommunicera med varandra. LÄS MER

  3. 3. Utomhuspedagogik : Barns möte med naturen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mincala Boulos Abou Samra; Annelie Andersson; [2020]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; förskola; utevistelse;

    Sammanfattning : INLEDNING Det finns många forskare som anser att naturen är viktig för människan och att naturen är en lärmiljö. Det står även i Läroplanen för förskolan Lpfö 18 (Läroplanen för förskolan 2018) att förskolans uppdrag är ge barnen möjlighet till sin omgivande miljö, natur och samhälle. LÄS MER

  4. 4. ”Egentligen är det mest upp till oss vuxna att man hela tiden är medveten om att behandla lika” : En intervjustudie om pedagogers erfarenheter kring jämställdhetsarbetet i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rebecka Erlandsson; Josefine Hansfeldt; [2020]
    Nyckelord :jämställdhet; förskola och förhållningssätt;

    Sammanfattning : Inledning Studien handlar om jämställdhetsarbetet i förskolan. Då jämställdhet är ett ämne som är brett och där pedagoger har olika synsätt kan det skapa svårigheter att föra jämställdhetsarbete framåt. Fokus ligger på att studera hur pedagoger upplever jämställdhetsarbetet i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Tjenare Tarzan! Kom lilla gumman, jag ska hjälpa dig! : Hur påverkar förskolepersonalens utbildningsnivå bemötandet av pojkar och flickor i förskolan?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Isabella Magnusson; Hanna Wernberg; [2019]
    Nyckelord :kön; genus; jämställdhet; normer; bemötande; förskola; yrkesgrupper; utbildningsnivå; doing-gender;

    Sammanfattning : Inledning I dagens samhälle är förskolans verksamhet representerat av en rad olika yrkesgrupper. Förskollärare, barnskötare, långtidsvikarier, ateljéristor samt specialpedagoger är ett par exempel på de olika grupper, vilka barn och vårdnadshavare möter dagligen. LÄS MER