Sökning: "exkluderande förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden exkluderande förskola.

  1. 1. DelAKKtig eller felaktig? – Det är makten som avgör! : En kvalitativ intervjustudie om rådande maktrelationer i förhållande till delaktighet hos barn i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Matilda Wigenborg; Ingela Papp; [2023]
    Nyckelord :makt; norm; delaktighet; språk; sårbarhet; förskola;

    Sammanfattning : En kvalitativ intervjustudie utifrån Foucaults tankar om makt och diskurs, med syfte att söka förståelse för rådande maktrelationer i förhållande till hur delaktighet möjliggörs för barn i språklig sårbarhet. Semistrukturerade intervjuer har genomförts med åtta pedagoger med erfarenhet av arbete med barn i språklig sårbarhet. LÄS MER

  2. 2. ”Estelle, nu behöver du ta  ett djupt andetag” : Dagens förskola - en institution som fortfarande upprätthåller exkluderande normer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Franz Jhovanni Padilla Moreira; [2022]
    Nyckelord :gender; identity; language; discourse; positioning; feminist poststructuralism; video observation; pre-school; pedagogues; equality; Genus; identitet; språk; diskurs; position; feministiskt poststrukturalism; förskola; pedagoger; jämlikhet.;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to investigate how pedagogues talk and act with and to children and how this is related to norms and beliefs about sex and gender. As well ass to relate the pedagogues use of language and actions to the preschool´s assignment to counteract stereotypical gender norm. LÄS MER

  3. 3. “Jag tycker inte det är roligt att dom säger mjau” : En studie om inkludering, exkludering och förskollärarnas agerande i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Björnrup; Maria Persson Alonso; [2021]
    Nyckelord :exclusion; free play; preschool teacher; inclusion; peer culture; interplay; preschool; kindergarten; children; exkludering; fri lek; förskollärarens roll; inkludering; kamratkultur; lekens betydelse; samspel; förskola; barn;

    Sammanfattning : I Läroplan för förskolan, Lpfö 18 (2018) beskrivs leken som grundläggande för barns lärande, utveckling och välbefinnande. Däremot uttrycks det inte i läroplanen hur begreppen inkludering och exkludering bör kopplas till barns lek samt hur detta kan prägla såväl barngruppen som leken. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares uppfattningar om särskilt stöd i förskolan : Ett stöd med skiftande karaktär

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Eleonora Mutis Hernandez; Sara Majeed; [2019]
    Nyckelord :Särskilt stöd; Förskola; Individnivå; Gruppnivå; Organisationsnivå; Fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskollärares uppfattningar om hur de förstår och användersärskilt stöd. Studien bygger på en kvalitativ ansats med inspiration från fenomenografin.Datainsamlingen har genomförts utifrån halvstrukturerade intervjuer med nio-9 förskollärare från olikakommuner i Mellansverige. LÄS MER

  5. 5. Tvåkönsnormen i förskolan - Att reproducera och tänja på gränserna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Valentin Vinteo; [2018]
    Nyckelord :förskola; genus; identitet; interaktion; kön; performativitet; tvåkönsnorm;

    Sammanfattning : I aktuella debatter behandlas normer kring kön med perspektiv på tvåkönsnormen vars konsekvenser beskrivs som exkluderande. I detta lyfts förskolan fram med betoning på att en mer inkluderande pedagogik är nödvändig. LÄS MER