Sökning: "exkluderande specialpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden exkluderande specialpedagogik.

  1. 1. Specialpedagogiskt stöd i ledning och stimulans för att främja läs- och skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Aliz Nilsson Junebro; Nora Sjöberg; [2023]
    Nyckelord :specialpedagogik; specialpedagog; ledning och stimulans;

    Sammanfattning : Svenska skolans styrdokument genomsyras av inkluderande formuleringar men ändå förkommer och normaliseras exkluderande insatser för elever i behov av stöd. Det första steget för en inkluderande undervisning är arbetet med ledning och stimulans. LÄS MER

  2. 2. Huvudmäns tankar kring att åstadkomma en inkluderande verksamhet i kommunens skolor : En intervjustudie med sju skolhuvudmän

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Ida von Rosen; [2022]
    Nyckelord :Inclusive education; inclusive praxis; educational system; inclusion; special education; accessible education; Inkluderande utbildning; inkluderande praxis; utbildningssystem; inkludering; specialundervisning; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur representanter för skolhuvudmän i olika kommuner resonerar kring en inkluderande skolverksamhet. Studien bygger i sin helhet på Bronfenbrenners ekologiska systemteori, där huvudtesen är att alla olika nivåer inom ett system påverkar varandra. LÄS MER

  3. 3. Undervisning i läsförståelsestrategier – vem gör vad?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lotta Bovik; Patricia Stendahl; [2021-06-22]
    Nyckelord :speciallärare; högstadielärare; samarbete; samundervisning; läsförståelsestrategier;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur speciallärare och högstadielärare uppfattar samarbetet kring planering, genomförande och uppföljning av undervisning i läsförståelsestrategier och deras samarbete generellt. Teori: Vår teoretiska utgångspunkt är Kjell Granströms teorier om samarbete (2003) och organisation (2006) samt det relationella perspektivet. LÄS MER

  4. 4. Den exkluderande inkluderingen? : Livsberättelser från sju före detta elever i resursskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Engström; Sofia Gylén; [2021]
    Nyckelord :inkludering; livsberättelser; resursskola; stöd; unga vuxna; övergångar;

    Sammanfattning : Inkludering är ett centralt begrepp i specialpedagogiken. Förutsättningar att utgå från varje individs behov och förutsättningar gör att inkluderingsidealet kan uppfattas som ett svåruppnåeligt ideal i dagens skola. LÄS MER

  5. 5. Från gymnasiesärskolan till ett komvux för alla : En kvalitativ studie om elevers erfarenheter av att studera i olika skolformer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Blomquist; [2021]
    Nyckelord :vuxenutbildning; specialpedagogik; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : För att skapa bättre förutsättningar för elever som har gått i särskolan att fortsätta studera som vuxna är komvux som särskild utbildning sedan 2020 en del av komvux. Eleverna kan också söka reguljära kurser på grund- och gymnasienivå. LÄS MER