Sökning: "exkluderande undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden exkluderande undervisning.

  1. 1. Skapandet av en gynnsam flerspråkig undervisningspraktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linnéa Engström; Alicia Fransson; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; transspråkande; mellanåren; svenskundervisning; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : I dagens skolor växer flerspråkigheten sig allt större och i samma takt blir frågan om inkluderande undervisning allt viktigare. Denna kunskapsöversikt syftar till att undersöka och sammanställa forskning för att ta reda på vad som skapar och påverkar en gynnsam flerspråkig undervisningspraktik. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogiskt stöd i ledning och stimulans för att främja läs- och skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Aliz Nilsson Junebro; Nora Sjöberg; [2023]
    Nyckelord :specialpedagogik; specialpedagog; ledning och stimulans;

    Sammanfattning : Svenska skolans styrdokument genomsyras av inkluderande formuleringar men ändå förkommer och normaliseras exkluderande insatser för elever i behov av stöd. Det första steget för en inkluderande undervisning är arbetet med ledning och stimulans. LÄS MER

  3. 3. I korsdraget mellan ideologi och praktik : om elever med ett aggressivt norm- och regelbrytande beteende i en eftersträvad relationell skolmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Lena Lindholm; Malin Ejlerskov; [2023]
    Nyckelord :Aggressiv; dilemma; inkludering; normbrytande; relationell; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att studera hur lärare och specialpedagoger, i en skola som strävar mot ett relationellt perspektiv, resonerade kring tänkbara dilemman som kan uppstå i deras yrkespraktik när elevers olika behov ställs mot varandra. Mer precist ville studien undersöka hur lärare och specialpedagoger resonerade kring undervisning av elever med ett aggressivt, norm- och regelbrytande beteende i en kontext där andra elever kränks eller hotar att kränkas. LÄS MER

  4. 4. Elever i matematiksvårigheter : Från lärarnas perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Emma Thor; [2022]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; Mathematical difficulties; Lärarens roll;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att belysa hur matematiklärare på högstadiet ser på elever i matematiksvårigheter och sin roll i arbetet med dessa elever.  Frågeställningar:        - Hur ser några lärare på högstadiet på elever i matematiksvårigheter?         - Hur säger lärare på högstadiet att de arbetar med elever i matematiksvårigheter?        - Vad grundar lärare på högstadiet sitt arbete med elever i matematiksvårigheter på?  Metod: En kvalitativ studie där det empiriska materialet är insamlat genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Speciallärares och lärares perspektiv på nyanlända elevers lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Avin Midhat; [2022]
    Nyckelord :Genre pedagogy; inclusion; newly arrived students; special teachers; transilingual approaches; Genrepedagogik; inkludering; nyanlända elever; speciallärare; transspråkande arbetssätt.;

    Sammanfattning : Midhat, Avin (2022). Speciallärares och lärares perspektivet på nyanlända elevers lärande i matematik. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmöuniversitet, 90 hp. LÄS MER