Sökning: "exkludering pedagogik"

Visar resultat 21 - 25 av 115 uppsatser innehållade orden exkludering pedagogik.

  1. 21. ”Jag tycker att det visar på att grundskolan har misslyckats i sitt uppdrag.” : En kvalitativ studie om sex rektorers uppfattning om integrering och omvänd integrering.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Hanna Nilsson; Alejandra Toro Marques; [2021]
    Nyckelord :En skola för alla; exkludering; identitet; inkludering; integrering; omvänd integrering; segregering; stigmaa;

    Sammanfattning : En skola för alla är en vision och ledord inom det svenska skolväsendet som syftar på gemenskap och jämlikhet. Trots en skollag som betonar vikten av integrering och där särskiljande lösningar ska undvikas har ett nytt fenomen uppstått under senare år, omvänd integrering. LÄS MER

  2. 22. Nyanlända elever i svenska skolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jakob Ilboga Östberg; Jonas Hammarström; [2021]
    Nyckelord :nyanlända elever; inkludering; exkludering; segregering;

    Sammanfattning : År 2015 hade vi en stor flyktingvåg i Sverige, vilket inneburit att många flyktingbarn placerades i de svenska skolorna runt om i landet (Skolverket 2018b). Detta har lett till utmaningar för skolan, vilket vi fått erfara under vår verksamhetsförlagda utbildning. LÄS MER

  3. 23. ”Möjligheterna är på många sätt obegränsade” : En kvalitativ studie om digitala verktyg och språkutveckling i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Caroline Hall; Amanda Börjesson; [2021]
    Nyckelord :digitala verktyg; språkutveckling; undervisning; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Inledning I den nya läroplanen för förskolan (Lpfö 18) som kom i bruk 2019 har ordet digitalisering blivit ett centralt begrepp. Även när det gäller barns språkutveckling, har förskolan ett viktigt uppdrag. Språket är vår största kommunikationskälla och med språket kan vi förstå och kommunicera med varandra. LÄS MER

  4. 24. Mottagning av nyanlända elever och deras kunskapsutveckling i svenska : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Urszula Spas; Janet Mogren; [2021]
    Nyckelord :Nyanlända elever; Sverige; förberedelseklass; ordinarie klass; inkludering och exkludering;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den största ökning av personer med ett annat modersmål än svenska som någonsin har skett i Sverige under 2000-talet var under år 2016 enligt SCB. Detta har lett till att skolan har haft många utmaningar i sin undervisning. LÄS MER

  5. 25. ”Inte bara det rumsliga” : Arbetet med inkludering och exkludering för högstadieelever med NPF-diagnoser

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Tor Greveby; Joel van Doorn; [2021]
    Nyckelord :elevhälsoteam; funktionsnedsättning; samverkan;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få en fördjupad förståelse för hur elevhälsoteam beskriver sitt arbete med inkludering, relationsbyggande och samarbete samt stöttning av elever med NPF-diagnos. Den metodologiska utgångspunkten i studien var en kvalitativ metod med semi-strukturerade intervjuer samt en hermeneutiskt ansats. LÄS MER