Sökning: "exkludering"
Visar resultat 11 - 15 av 932 uppsatser innehållade ordet exkludering.
11. Orsaker och konsekvenser av social exkludering för elever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : .... LÄS MER
12. “Vi alla leker tillsammans, eller?” : En kvalitativ studie om hur barnen exkluderar varandra i leken, samt hur förskolepedagogerna möter barnet som exkluderas
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur barnen exkluderar varandra i den fria leken, samt hur förskolepedagogerna bemöter barnet som exkluderas i leken för att kunna skapa en inkluderande verksamhet. Mer specifikt avser studien att granska varför det förekommer att barn inte självmant kommer in i den fria leken. LÄS MER
13. Att skapa inkludering i ideella organisationer - En studie baserad på personers upplevelser av exkludering
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheterSammanfattning : To create inclusion in non-governmental organizations - A study based on people’s experiences on exclusion. In this study have I looked at the experience of people who do not feel included nor welcome in non-governmental organizations in Malmö who works towards a more democratic society. LÄS MER
14. En autoetnografisk studie om tillgängligheten för rullstolsburna personer i Uppsalas stadstrafik
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Den här uppsatsen har till syfte att undersöka hur tillgängligheten av Uppsalas stadstrafik upplevs av rullstolsburna personer. Tillgänglighet av kollektivtrafik är en viktig del för att så många som möjligt ska åka kollektivt och står med i regionens strategiplaner. LÄS MER
15. Samverkan mellan skollärare och “superman”
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Tidigare forskning har visat att fritidslärare ofta arbetar som resurs eller hjälplärare under den obligatoriska skoldagen. Fritidslärare får varken tid eller utrymme för att bedriva fritidspedagogisk undervisning under den obligatoriska skoldagen, utan ägnar sin tid till att bedriva skolpedagogisk undervisning. LÄS MER