Sökning: "exotifiering"

Visar resultat 21 - 25 av 26 uppsatser innehållade ordet exotifiering.

  1. 21. Inom och utom dig! : Hur beskrivs hindusimen och buddhismen i dagens läroböcker - en studie utifrån elevperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Johan Hammarsten Rosander; [2014]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; postkolonialism; hinduism; buddhism; orientalism; andrafiering; exotifiering; eurocentrism; vi- och dom-perspektiv;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker hur hinduismen och buddhismen framställs i en lärobok för grundskolan 7-9, publicerad 2006. Undersökningen bygger på intervjuer och analyser av sex elever i årskurs nio. LÄS MER

  2. 22. Vad säger läroböcker egentligen till våra elever? : En jämförande studie av orientalism och eurocentrism i läroböckers framställningar om hinduism under tiden 1970-2010 och vilket meningserbjudande det medför

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mattias Lindberg; Rune Bolin; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Detta examensarbete har skrivits av Rune Bolin och Mattias Lindberg. Båda läser på lärarprogrammet vid Uppsala universitet och ämnar ta examen för grundskolans senare år och gymnasiet. LÄS MER

  3. 23. Hon ser! : en kvalitativ analys av hur rasism, sexism och exotifiering blir belyst och kommuniceras genom instagramanvändaren ”Svartkvinna”

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Linnea Lindoffer; Maria Sundling; [2014]
    Nyckelord :Sexism; rasism; exotifiering; Instagram; retorisk analys; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att studera hur sexism, rasism och exotifiering blir belyst och kommuniceras ut via verklighetsbaserade situationer av den uppmärksammade och omdiskuterade instagramanvändaren “Svartkvinna”. Frågeställningar: - Vad använder “Svartkvinna” för medel för att väcka intresse hos publiken och skapa trovärdighet? - Går det att finna drag av journalistiska mönster i något eller flera av inläggen? I sådana fall vad för några? - Hur är inläggens mönster utformat gällande uttryck och ordval? - Hur framställs personerna i texten? Går det att urskilja ett vi och dem samt hur framställs den utsatta kvinnan? - Vad finns det för återkommande stildrag i inläggen? Metod: För att kunna besvara våra frågeställningar har vi använt oss av en kvalitativ textanalys och hämtat inspiration från retoriken och den retoriska analysen. LÄS MER

  4. 24. Vi och dom : En granskning av hur hinduismen och buddhismen framställs i tre läroböcker för gymnasiet.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper, KV

    Författare :Johan Rosander Hammarsten; [2011]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; religion; postkolonialism; hinduism; buddhism; orientalism; andrafiering; exotifiering; eurocentrism; vi- och dom-perspektiv;

    Sammanfattning : This paper examines how Hinduism and Buddhism are portrayed in three textbooks for an upper secondary school course in religion and is limited to a selection of books published in 2009. Based on a qualitative content analysis, the paper examines the extent to which there is an intentional division, that is to say a line between ‘them and us’ in the ways in which the religions are described, and to what extent the description of these religions in the textbooks are Eurocentric. LÄS MER

  5. 25. Att resa innan det är för sent. Backpackerns fascination för det annorlunda.

    C-uppsats,

    Författare :Jennie Björstad; [2008-09-11]
    Nyckelord :backpacking er; turism; postkolonialism; representationer; kultur;

    Sammanfattning : Med risk för att själv ha bidragit till en uppdelning mellan väst och öst, nord- syd, eller i-land- u-land, har jag genomgående belyst hur resmål på olika kontinenter görs intressanta i marknadsföring och resenärers berättelser. Backpackerns fascination för det annorlunda och nya, olikt det där hemma har inneburit att resmålens särart betonats i marknadsföring, liksom i reseberättelser. LÄS MER