Sökning: "expanded text concept"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden expanded text concept.

  1. 1. Makt, kön och genus i läroböcker : En analys av läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Adolfsson Daniel; [2023]
    Nyckelord :Social Science; textbook; values; norms; upper secondary school; gender; gender equality; power; analysis of textbooks; political science; Samhällskunskap; läroböcker; värden; normer; gymnasieskola; kön; genus; jämställdhet; makt; läromedelsanalys; statsvetenskap;

    Sammanfattning : The thesis studies power and gender in textbooks used to teach Social Science in upper secondary school. The purpose of the study was to investigate how men, women and sexual orientations are portrayed in textbooks. In this investigation, seven Social Science books have been studied. LÄS MER

  2. 2. Att läsa ord och bild : Läsförståelse genom ord, bild och mentalisering – en läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Elin Fällman; [2022]
    Nyckelord :Reading comprehension; expanded text concept; intermediality; theory of mind; textbook; Läsförståelse; vidgat textbegrepp; intermedialitet; mentalisering; läsebok;

    Sammanfattning : I skolans läseböcker används ofta bilder som stöd för läsningen. Men om bilder kräver att läsaren förstår bildkaraktärers sinnestillstånd riskerar de att hindra läsförståelsen hos elever med outvecklad mentaliseringsförmåga, vilka kan finnas bland exempelvis barn med autismspektrumtillstånd. LÄS MER

  3. 3. Film för konstens skull : kvantitativ och kvalitativ undersökning i Svenska Filminstitutets filmhandledningar i förhållande till svenskämnets filmkunskap

    Master-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Johan Malmgren; [2021]
    Nyckelord :didaktisk teori; filmteori; vidgat textbegrepp; multimodalitet; literacy; filmhandledningar; Svenska filminstitutet; filmdidaktik; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna studie avser studera de prioriteringar Svenska Filminstitutet framlägger i sitt handledningsmaterial för lärare och vad det betyder för filmens roll i svenskämnet och synen på film i skolan i helhet. Detta görs via två metoder där den första studerar ett stort urval av studiematerial och den andra gör närläsning på ett mindre urval. LÄS MER

  4. 4. Digital multimodal loggbok som bro mellan lärare och studenter på yrkeslärarutbildningen

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Annica Ådefors; [2020]
    Nyckelord :Vocational teacher training; practicum; socio-semiotic resources; myltimodality; digital bridges; log book; Yrkeslärarutbildning; verksamhetsförlagd utbildning; sociosemiotiska resurser; multimodalitet; digitala broar; loggbok.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilken potential en digital multimodal loggbok kan ha som digital bro mellan studenter och lärarutbildare under den verksamhetsförlagda delen av utbildningen (VFU) för att stötta studenterna i deras profession- och kunskapsutveckling, med hjälp av sociosemiotiska resurser, såsom digitala verktyg. Jag har undersökt hur en grupp yrkeslärarstudenter använder de sociosemiotiska resurser som erbjuds i den multimodala loggboken under deras VFU, för att kommunicera kunskaps- och professionsutveckling via en digital bro till lärosätet. LÄS MER

  5. 5. Kan vi få göra en film istället? : En läromedelsanalys om det vidgade textbegreppets förekomst i läromedel för svenskundervisningen i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Evelina Nyström; [2020]
    Nyckelord :läromedel; multimodal; vidgat textbegrepp; svenskundervisning;

    Sammanfattning : The current syllabus in the Swedish subject describes the expanded text concept where written text is to be combined with, for example, sound and images. The purpose of this study is to show the extent to which the expanded text concept is expressed in teaching material for Swedish teaching in year 6. LÄS MER