Sökning: "expandera till utomlands"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden expandera till utomlands.

  1. 1. Logistiklösning för att expandera inom EU

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Industriell ekonomi

    Författare :Axel Henningsson; Fredrik Kamryd; [2023]
    Nyckelord :Totalkostnadsmodell; leveransserviceelement; expansion; logistik; internationalisering; och tredjepartslogistik.;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt vilket distributionsalternativ som bör implementeras vid en expansion inom EU ur ett service- och kostnadssynsätt. Studien har använt sig av ett fallföretag och teorier för att besvara vilken distributionslösning som är lämpligast. LÄS MER

  2. 2. Development of an International Expansion Framework for Transportas a Service Start-ups : Empirical Review in the German Transport Market

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Gregor Lamprecht; Timo Huber; [2022]
    Nyckelord :Transport as a Service; Internationalisation; Market Entry; International Expansion; Expansion Framework; Transport Industry; Road Freight Industry; Growth Strategy; Servitization; Transport as a Service; Internationalisering; Marknadsinträde; Internationell expansion; Expansionsram; Transportbranschen; Vägfraktbranschen; Tillväxtstrategi; Servitization;

    Sammanfattning : With the transport sector being one of the major contributors to global CO2 emissions and a projected growth of emissions by another 16 percent until 2050, the need for new innovative and sustainable solutions for the transport industry arises. These endeavours are what emerging start-up enterprises want to deliver with their novel Transport as a Service business model. LÄS MER

  3. 3. Outdoorbranschen - den jordnära vägen till internationell verksamhet : En studie om internationella marknadsval

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Julia Arvnäs; Sofia Svensson; [2020]
    Nyckelord :International market selection; psychic distance; strategic decision-making; brand equity;

    Sammanfattning : Bakgrund Intresset för friluftsliv ökar markant inom Sverige. Det finns en enorm efterfrågan på svenska outdoorprodukter som är kända för sin kvalitet, design och funktionalitet -de har ett mycket gott rykte utomlands. Internationalisering blir en allt större del i outdoorföretagens verksamheter. LÄS MER

  4. 4. Valutasäkring : Hur valutasäkring ser ut på den svenska marknaden beroende av företagsstorlek och volatilitet av växelkurs

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Hanna Björk; Gustav Olsén; [2019]
    Nyckelord :valutarisk; valutasäkring; riskhantering; volatilitet; transaktionsexponering; omräkningsexponering; ekonomisk exponering; företagsstorlek;

    Sammanfattning : I en allt mer globaliserad värld där bolag tvingas expandera sina verksamheter utomlands för att behålla konkurrenskraft och marknadspositionering, har valutarisk fått en allt större inverkan på svenska företags resultat. Valutarisk uppstår vanligtvis genom antingen transaktioner i främmande valuta eller när utländska dotterbolag konsolideras med moderbolaget. LÄS MER

  5. 5. När företaget är borta - dansar agenterna på bordet? : En studie om hur svenska små- och medelstora företag kan kontrollera sin agent på den internationella marknaden.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Melinda Luong; Frida Rådmark; Alexandra Sjögren; [2013]
    Nyckelord :Small- and medium-sized enterprises SME’s ; principal-agent theory; agency theory; selfinterest; information asymmetry; adverse selection; moral hazard; control systems; incentives.; Små och medelstora företag SMF ; principal-agentteorin; agentrelationer; egenintresse; asymmetriskt informationsutbyte; adverse selection; moral hazard; kontrollsystem; incitamentsystem.;

    Sammanfattning : Globalisering har möjliggjort för svenska företag att expandera utomlands och etablera sig påinternationella marknader. Det största hindret för små- och medelstora företag (SMFs) i ainternationaliseringsprocess är avsaknad av finansiella medel och kunskap om den nyamarknaden. LÄS MER