Sökning: "experience-based learning"
Visar resultat 6 - 10 av 59 uppsatser innehållade orden experience-based learning.
6. Små frön som gror - En studie om barns naturumgänge genom stadsodling
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi; Lunds universitet/HumanekologiSammanfattning : Looking back at the past generations, a growing alienation to nature has occurred. As humans moved into cities, they have had less contact with nature and in such a lesser awareness of the environment. Children go to school indoors and have little contact with the natural world or knowledge about where food comes from. LÄS MER
7. Vem vinner när vi debatterar? : En undersökning om ett politiskt rollspel i samhällskunskap på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : This study examines high school students' experience of a political role play in social studies. The purpose of the thesis is to investigate which abilities role-playing games develop for students and through this contribute to the social studies didactic research of experience-based teaching that reflects reality. LÄS MER
8. The effect of education on entrepreneurship: Examining the influence of new venture creation programs on entrepreneurial intention and behaviour
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Although venture creation programs (VCPs) are becoming increasingly popular within entrepreneurship education, still little is known about how effective these programs actually are and if they foster more and better entrepreneurs compared to entrepreneurship master that do not oblige VCPs in their curriculum. Therefore, this thesis aims to analyse the differences in entrepreneurial intention and behaviour between entrepreneurship masters that teach according to the extreme form of experience-based pedagogy with a mandatory VCP and entrepreneurship masters that do not apply the VCP in their curriculum. LÄS MER
9. Att göra historien levande : En kvalitativ studie om Stockholms historiskaplatser som tillgång i historieundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : I skolorna talas det alltmer om utomhuspedagogik som arbetssätt och dess inflytande på elevers inlärning. Det finns forskning som behandlar huruvida arbetssättet påverkar elevers förståelse och kunskapslagring, men desto mindre kring hur arbetssättet bedrivs i praktiken. LÄS MER
10. Utökad verklighet som ett digitalt verktyg för undervisningen i gymnasieskolan : En kvalitativ utforskande studie om dess styrkor och svagheter
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska nyckelintressenters uppfattningar om potentialer och hinder med utökad verklighet (XR) i gymnasieundervisning, speciellt inom matematik- och fysikämnena där det finns flertalet abstrakta moment som elever har svårt för. Ett vidare syfte är att med stöd i studiens resultat utforma riktlinjer som förslag på hur XR kan användas och inte användas i skolan. LÄS MER