Sökning: "experimentgrupp"

Visar resultat 1 - 5 av 89 uppsatser innehållade ordet experimentgrupp.

  1. 1. Vilket ord är längst- nyckelpiga eller tåg? : En interventionsstudie avseende fonologisk medvetenhet i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linda Fagerberg; Maria Svensson; [2023]
    Nyckelord :Fonem; fonologisk medvetenhet; förskoleklass; grafem; intervention; läsa-skriva-räkna-garantin; läsinlärning; tidiga insatserf;

    Sammanfattning : Regeringens beslut om tidiga stödinsatser samt läsa-skriva-räkna-garantin ställer krav på den undervisning som bedrivs i grundskolans lägre årskurser och i förskoleklass. Att bedriva läsundervisning som grundas på evidensbaserade metoder, som lär eleverna att läsa är en central del. LÄS MER

  2. 2. The impact of an anthropomorphic robot’s facial expressions on L2 learning outcomes and motivation

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sara Danielsson; Emil Hammarberg; [2023]
    Nyckelord :Robot assisted language learning; RALL; human-robot interaction; HRI; non-verbal immediacy; NVI; Robotassisterad språkinlärning; människa-robotinteraktion; MDI; icke-verbal kommunikation;

    Sammanfattning : In a regular classroom setting, a more emotionally expressive teacher has been shown to be positively correlated with learning outcomes and task motivation among the students. Would this also be the case if the teacher were a robot? This study investigates how the facial expressions of an anthropomorphic robot affect learning outcomes and task motivation in adult learners studying a second language by setting up an experiment using the Furhat robot. LÄS MER

  3. 3. Att främja elevers konceptuella förståelse och förmåga att lösa textproblem i matematik med hjälp av flashcards : Design av lärararhandledning med flashcardaktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Azlina Chiming; [2023]
    Nyckelord :mathematical text problems; mathematical concepts; mathematics for secondary school; flashcards; design-based research; retrieval practice strategy; activity-based learning; matematiska textuppgifter; matematiska begrepp; matematik för högstadiet; flashcards; designbaserad forskning; framplockningsstrategin; aktivitetsbaserad inlärning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete genomfördes i samarbete med K-ULF. De teoretiska ramverk som detta examensarbete vilar på är designbaserad forskning, framplockningsstrategin och aktivitetsbaserad inlärning. Det ena syftet i examensarbetet var att utforma flashcards inom matematikområdet procent. LÄS MER

  4. 4. BRAIN-COMPUTER INTERFACE OCH DESS ANVÄNDNING INOM STROKEREHABILITERING

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Jacob Sjöblom; Alejandro Visedo; [2022-05-25]
    Nyckelord :Systematisk litteraturstudie; Brain-Computer Interface; arbetsterapi; aktiviteter i dagliga livet;

    Sammanfattning : Bakgrund Stroke är ett samlingsnamn för kärlsjukdomar i hjärnan som medför akuta neurologiska symptom. Vad som är gemensamt för alla personer som drabbas av stroke är att de bör läggas in på sjukhus på en strokeenhet. På strokenheten arbetar personalen multidiciplinärt och arbetsterapi är en del i behandlingen. LÄS MER

  5. 5. Effekt av kombinerade rehabiliteringsmetoder vid neglekt efter stroke: en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabilitering

    Författare :Oskar Ahlqvist; Hilda Pettersson; [2022]
    Nyckelord :Stroke; unilateral neglekt; rehabilitering; kombinerad rehabiliteringsmetod; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund Stroke är den tredje största orsaken till funktionsnedsättningar i världen och många av de som överlever drabbas av neglekt. Neglekt beskrivs ofta som en oförmåga att uppmärksamma eller orientera sig till stimuli på den motsatta sidan av hjärnskadan vilket kan ge stora problem med bland annat dagliga aktiviteter och sysslor, men försvårar även rehabiliteringen efter stroke. LÄS MER