Sökning: "explicit instruction"
Visar resultat 21 - 25 av 71 uppsatser innehållade orden explicit instruction.
21. Social bakgrund och studieframgång i skolans svenskämne : en kvalitativ studie om läs- och skrivundervisning för elever från studieovana hem
Magister-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/SvenskaSammanfattning : Nationell betygsstatistik visar att elever vars föräldrar inte har en eftergymnasial utbildning tenderar att lämna grundskolan med lägre betyg än elever med akademiskt meriterade föräldrar. Prestationsskillnaderna är stora i alla skolans kärnämnen, men framför allt i svenskämnet (se SIRIS 2020). LÄS MER
22. Undervisning i läsförståelsestrategier : Instruction in Reading Comprehension Strategies
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka vilken typ av undervisning som främjarelevers inlärning av läsförståelsestrategier som de sedan kan använda för att utvecklaläsförståelse. Frågeställningen som ligger till grund i arbetet är; Vilken typ av undervisning iläsförståelsestrategier kan främja elevers läsförståelse? Kunskapsöversikten består av ensammanställning av nio vetenskapliga artiklar och en licentiatavhandling som tagits ut genomsystematiska litteratursökningar i olika nationella och internationella databaser för forskning. LÄS MER
23. Läsa för att förstå eller förstå för att kunna läsa? : En komparativ studie av lärares undervisning om lässtrategier i klasser med olika andel flerspråkiga elever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : Flerspråkiga elevers resultat i internationella läsförståelsetester visar att de halkar efter i jämförelse med elever som har svenska som modersmål. Syftet med denna studie är att belysa skillnader i hur lärare undervisar om lässtrategier i klasser med olika andel flerspråkiga elever. LÄS MER
24. Krona eller krona? Alla ord leder till Rom : En interventionsstudie för ämnesordskunskap i de naturvetenskapliga ämnena
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The aim of this study was to identify effective teaching strategies for vocabulary acquisition for primary school-age children in natural sciences. Primarily, using qualitative method observation, it was empirically shown that the primary vocabulary instructions used during natural science studies were indirect incidental word learning activities such as conversation in the classroom. LÄS MER
25. The Importance of Pronunciation Instruction in the English as a Foreign Language Classroom
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : The field of pronunciation instruction has long been a neglected area. In recent years, however, researchers have found a renewed interest in the subject. For example, research has been conducted to investigate the views on pronunciation instruction held by teachers and learners. LÄS MER