Sökning: "explicit kunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 318 uppsatser innehållade orden explicit kunskap.

  1. 1. Vägen från förskola till förskoleklass : utifrån kontinuitet och trygghet för det enskilda barnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rebecca Rodriguez Carén; Linda Frick Axelsson; Helena Jönsson; [2024]
    Nyckelord :Övergång; överlämning; kontinuitet; samverkan; förskola; förskoleklass; trygghet;

    Sammanfattning : Inledning  Övergångsprocessen från förskola till förskoleklass ser olika ut. Vi studenter har genom arbete och verksamhetsförlagd utbildning upplevt att förskolor och skolor arbetar olika mycket med övergångsaktiviteter mellan verksamheterna. LÄS MER

  2. 2. Medias skildringar av hälsa : En diskursteoretisk analys av begreppet hälsa genom tre dagstidningar och en tidskrift från åren 1962 och 1994

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Björn Gräslund; [2023]
    Nyckelord :Health; media; discourse; Hälsa; media; diskurs;

    Sammanfattning : Denna magisteruppsats undersöker hur begreppet hälsa skildrats av tre dagstidningar och entidskrift - åren 1962 och 1994. Forskningsinstansen är kvalitativ och bygger därmed på etthermeneutiskt förhållningssätt. LÄS MER

  3. 3. Musikteori - ett bortglömt verktyg i musikskapandet : En studie om musikteoretiska kunskaper och musikval

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Martin Lindbergh; [2023]
    Nyckelord :Musikteori; pop-musik; musikkunskaper; musikteoretiska element;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att tydliggöra personers musikteoretiska kunskap och se hur den påverkar deras upplevelser av musik. Studien tittar även på hur deras musikteoretiska kunskap påverkar deras val av musik samt vilka musikaliska element som anses viktiga. LÄS MER

  4. 4. Grammar in the English Language Classroom : Teachers’ perspectives on grammar knowledge and instruction

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Stavroula Papalexi; [2023]
    Nyckelord :Grammar teaching; explicit and implicit instruction; deductive and inductive instruction; teachers’ beliefs; metalinguistic awareness; writing skills in EFL; Grammatikundervisning; explicit och implicit undervisning; deduktiv och induktiv undervisning; lärares uppfattningar; metaspråklig medvetenhet; skriftlig färdighet i EFL;

    Sammanfattning : The purpose of this work is to examine the teaching methods secondary and upper secondary teachers apply to teach grammar in the EFL classroom, as well as their perceptions about the benefits of having grammar knowledge and its benefits to students’ writing. Previous research reveals that grammar teaching is an integral part of language teaching; explicit and implicit methods along with deductive and inductive instruction are the main practices teachers use to transfer knowledge to their students. LÄS MER

  5. 5. Känsla av sammanhang i en hybrid arbetsmodell : En kvalitativ studie om upplevelsen av den organisatoriska och sociala arbetsmiljön vid hybridarbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Linn Johansen; Hanna Okkonen; [2023]
    Nyckelord :Hybrid work; remote work; occupational health and safety OHS ; work environment; Sense of coherence SOC ; social relations; work-life boundary; Hybridarbete; distansarbete; hälsa och säkerhet; arbetsmiljö; känsla av sammanhang; sociala relationer; gränsen mellan arbete och fritid;

    Sammanfattning : Hybridarbete har medfört fördelar och utmaningar som arbetsgivare behöver uppmärksamma för att främja ett hälsosamt arbete. En hybrid arbetsform kan bidra med det bästa från två världar, distans- och kontorsarbete, förutsatt att arbetsgivare och arbetstagare samverkar för att utveckla nya färdigheter för att anpassa sig till det nya arbetssättet. LÄS MER