Sökning: "explicit teori"

Visar resultat 1 - 5 av 186 uppsatser innehållade orden explicit teori.

  1. 1. ”Kan barn få allting”? Aktionsforskning med barns reella inflytande, delaktighet samt demokrati i fokus - En djupdykning i policytexter för arbetslagets medvetenhet och ökade måluppfyllelse

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Maria Kuczerski; [2024-02-29]
    Nyckelord :Aktionsforskning; Förskola; Reellt inflytande; Delaktighet; Demokrati; Inflytande; Bernstein; Makt; Kontroll; Medvetenhet; Deltagande observation; Pedagogisk diskurs.;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att utforska läroplanen och utvalda policytexter som formuleras på politisk nivå och granska vad som explicit praktiseras i utbildningen. Studien har varit ett utvecklingsarbete som använt aktionsforskning som ansats. LÄS MER

  2. 2. Fotbollsmålvakters antecipation under straffläggning : Betydelsen av explicit kontextuell information

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Hampus Abrahamsson; [2024]
    Nyckelord :Antecipation; Fotballgoalkeepers; Bayesian theory; explicit contextual prior information; kinematic information; Antecipation; Fotbollsmålvakter; Bayesiansk teori; explicit kontextuell förhandsinformation; kinematisk information;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att studera effekten av explicit kontextuell förhandsinformation på olika reliabilitetsnivåer hos fotbollsmålvakters förmåga att rädda straffar. Hypotesen som sattes utgick från att det skulle finnas en effekt av kontextuell förhandsinformation under förhållandet med stark handlingstendens, samtidigt skulle det inte finnas någon effekt av kontextuell förhandsinformation på målvakters förmåga vid förhållandet av svag handlingstendens. LÄS MER

  3. 3. Erkännandets ambivalens och arbetets prekarisering – Om möjligheten till erkännande i det prekariserade arbetet

    Master-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Nellie Johansson; [2024]
    Nyckelord :Erkännande; erkännandeteori; erkännandets ambivalens; arbetets prekarisering; prekaritet; arbete; idékritik; kritisk teori; Axel Honneth; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The thesis examines the relationship between recognition and precarisation of work. The thesis is conducted through the fusion of the methodology of idéanalys and analytical political theory. Firstly, the concept of precarity and precarisation of work is presented and analysed. LÄS MER

  4. 4. Ålder och samhällsperspektiv : en betraktelse över det livslånga lärandet i den akademiska miljön för 55-plussare

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Eva-Maria Wertvreter; [2024]
    Nyckelord :Age; Ageism; the academic world; Health; quality of life; Sociocultural learning; Andragogy; Democracy; Life long learning; Inclusion; Hermeneutic; Fenomenografic; Sociocultural theory; 55 ; Ålder; Ålderism; Akademisk miljö; Hälsa; Livskvalitet; Sociokulutrellt lärande; Andragogik; Demokrati; Livslångt lärande; Inkludering. Hermeneutik; Fenomenografi; Sociokulturell teori; 55 ;

    Sammanfattning : Att det finns problem i sammanhanget med livslångt lärande för mogna studenter på universitets-nivå utomlands finns dokumenterat i många tidigare studier där mogna studenter utsätts för marginalisering och försummelse m.m. LÄS MER

  5. 5. Språkstörning. En kvalitativ intervjustudie kring lärares arbete med elever med språkstörning i årskurs 1 till 3 för ökad måluppfyllelse

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Malin Rehnström; Camilla Åkesson; [2023-09-19]
    Nyckelord :språkstörning; årskurs 1-3; ökad måluppfyllelse; framgångsfaktorer; utmaningar; stöd;

    Sammanfattning : De flesta elever med språkstörning placeras i vanlig klass med varierande grad av stöd och språkstörning är mer osynlig än andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Vikten av ett proaktivt arbete i skolans tidiga årskurser är en grundläggande förutsättning för ökad måluppfyllelse och att förebygga negativa livskonsekvenser för elever med språkstörning. LÄS MER