Sökning: "explorativ metod"

Visar resultat 21 - 25 av 503 uppsatser innehållade orden explorativ metod.

  1. 21. Stjälpning av en byggnad i KL-trä : En utvärdering av stelkroppsmetoden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Andreas Loo; [2023]
    Nyckelord :CLT; overturning; FEM; KL-trä; stelkroppsmetoden; FEM; stjälpning;

    Sammanfattning : 21% av de växthusgaser som släpps ut i Sverige kommer från byggsektorn. Motsvarande siffra för avfall är 40% (Boverket, 2023). Ett fokus måste därför ligga på att använda hållbara alternativ. KL-trä är förnyelsebart samt minskar genom sin höga prefabriceringsgrad avfall på arbetsplatsen (Ramboll, u. LÄS MER

  2. 22. Riskhanteringens inflytande på elhandelsbolags budgetering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Höij; Sofie Kjellberg; William Söderström; [2023]
    Nyckelord :Budget Management; Risk Management; Hedging; Price Hedging; Beyond Budgeting; Rolling Forecast; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Riskhanteringens inflytande på elhandelsbolags budgetering – En explorativ studie om relationen mellan budgeteringsprocessen och riskhanteringsprocessen på en volatil marknad Seminariedatum: 2023-01-10 Ämne/Kurs: FEKH69, Examensarbete i redovisning på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Hanna Höij, Sofie Kjellberg & William Söderström Handledare: Elin Funck Nyckelord: Budget, Budget Management, Risk Management, Hedging, Price Hedging, Beyond Budgeting, Rolling Forecast Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur elhandelsbolag inkorporerar riskhanteringsprocessen i budgeteringsprocessen, vilken roll budgeten fyller när risken ökar samt hur risker relaterade till elhandeln hanteras Metod: Studien har en kvalitativ forskningsansats med explorativ karaktär som involverar fem semistrukturerade intervjuer med fyra etablerade elhandelsbolag. Totalt intervjuades nio respondenter. LÄS MER

  3. 23. Organiserade rastaktiviteter med fokus på fysiska aktiviteter på låg- och mellanstadiet : En explorativ studie om nyckelpersoners uppfattningar om implementering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för folkhälso- och idrottsvetenskap

    Författare :Frida Nyman; [2023]
    Nyckelord :School; recess; recess activities; physical activity; health promotion; Skolan; rast; organiserade rastaktiviteter; fysisk aktivitet; hälsofrämjande;

    Sammanfattning : Introduction: Organized recess activities which stimulate to physical activity are important for developing social skills, academic performance, and creating a positive attitude towards physical activity. The aim of the study is to investigate key people's perceptions towards the implementation of organized recess activities, with an enforcement on physical activities in primary and secondary schools. LÄS MER

  4. 24. Towards Interoperability in Healthcare : Coopetition in Medical Technology

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Axel Herner; Oskar Johansson; [2023]
    Nyckelord :Healthcare; Co-opetition; Interoperability; Standards; Medical Technology; Responsibility; Accountability; Sjukvård; Co-opetition; Interoperabilitet; Standarder; Medicinteknik; Ansvar; Ansvarsutkrävande;

    Sammanfattning : Purpose - This study aims to provide an understanding of co-opetition as a strategy when medical technology companies collectively develop interoperability solutions for hospitals.     Method - The study is an explorative multiple-case study involving medical technology companies, hospitals, and industry experts. LÄS MER

  5. 25. F-3 lärares beskrivning av hur de använder två olika läromedel i matematik : En explorativ studie om F-3 lärares tankar om hur de använder Rik matematik och Favorit matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Utbildningsvetenskap och Matematik

    Författare :Lucas Westerlund; Jessica Ljungberg; [2023]
    Nyckelord :Läromedel; Lärarhandledning; elevbok; läromedelsanvändning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om och hur undervisningen lärare i f-3 beskriver att de genomför, skiljer sig beroende på vilket läromedel de använder. Studiens metod utgår ifrån en kvalitativ ansats med personliga intervjuer. LÄS MER