Sökning: "exploratory talks"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden exploratory talks.

  1. 1. Vem förföljer kaninen? : En designstudie där barnen experimenterar med det fysikaliska fenomenet ljus och skugga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Tatjana Lühring; [2023]
    Nyckelord :phenomenon of light and shadow; variation theory; teaching design; experiments; fenomen ljus och skugga; variationsteori; undervisningsdesign; experiment;

    Sammanfattning : Abstract The study is based on teaching design grounded in variation theory, and aims to develop knowledge about how teaching about physical phenomenon of light and shadow can be designed in an exploratory way to develop childrens`s science learning. A total of six children aged four to five were inkluded in the study. LÄS MER

  2. 2. “But as a deeper dive, I want to focus on this” : Discourse reflexivity in TED talks

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Engelska

    Författare :Eidvilė Poškė; [2023]
    Nyckelord :metadiscourse; reflexivity; TED talks; discourse functions; monologic discourse;

    Sammanfattning : Metadiscourse, or discourse about discourse, manifests itself in both spoken and written genres. However, the focus of existing studies of spoken metadiscourse remains mainly on academic speaking (Hyland, 2017), whereas research on metadiscourse in spoken non-academic genres is much less common. LÄS MER

  3. 3. Lärares frågor i matematikundervisningen : om möjligheter till utforskande samtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Nina Spångberg; [2020]
    Nyckelord :Interaction; communication; mathematical reasoning; teachers’ questions; exploratory talks; problem solving; mathematics education; Interaktion; kommunikation; matematiska resonemang; lärares frågor; utforskande samtal; problemlösning; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Läroplanen, Lgr 11, vilar på en sociokulturell syn på lärande där lärande genom interaktion och kommunikation är en naturlig del. Kommunikationens men också de matematiska resonemangens betydelse för elevers matematiklärande råder samstämmighet kring inom forskningen. LÄS MER

  4. 4. How to capture that business value everyone talks about? : An exploratory case study on business value in agile big data analytics organizations

    Master-uppsats, Jönköping University/IHH, Företagsekonomi

    Författare :Philip Svenningsson; Maximilian Drubba; [2020]
    Nyckelord :Big Data Analytics; Big Data; Big Data Analytics Application; Business Value; Business Value in Big Data Analytics; Agile organizations; Software Value Map; Strategic Tools;

    Sammanfattning : Background: Big data analytics has been referred to as a hype the past decade, making manyorganizations adopt data-driven processes to stay competitive in their industries. Many of theorganizations adopting big data analytics use agile methodologies where the most importantoutcome is to maximize business value. LÄS MER

  5. 5. Lära från makro till mikro : Att använda animationer inom undervisning av biologi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Emelie Svahn; [2019]
    Nyckelord :systems thinking; exploratory talk; animationer; organisationsnivåer inom biologin; fotosyntes;

    Sammanfattning : Animationer är ett allt vanligare inslag i biologiundervisningen, inte minst för att visa molekylära processer som är svåra att förstå utifrån 2-dimensionella stillbilder. I denna studie undersöks hur en animation kan användas av elever för att studera fotosyntes från ekosystem till molekyl. LÄS MER