Sökning: "export av svenska företag"

Visar resultat 1 - 5 av 76 uppsatser innehållade orden export av svenska företag.

  1. 1. "Blott Sverige svenska krusbär har" : En kvalitativ studie om nation branding av svensk måltidskultur

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Jogér Sebastian; [2022]
    Nyckelord :turism; måltidsturism; marknadsföring; måltidskultur; kultur; mat; foodie; nation branding; storytelling; profilering;

    Sammanfattning : This candidate thesis contains a qualitative study of how Sweden markets its gastronomicculture internationally through nation branding. The study was conducted through adeductive research approach. Through nation branding, Sweden has become the new, littlestar on the gastronomic world scene. LÄS MER

  2. 2. Vilka faktorer värderar importören? En studie om importföretags val av hamn vid containerimport

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofia Hansson; Lina Olofsson; [2020-06-30]
    Nyckelord :Importhamn; Transportinköp; Containerimport; Hamnval; Branschsegment; Framtidsperspektiv;

    Sammanfattning : Utan den svenska importen hade många butikshyllor stått tomma. Majoriteten av den svenska utrikeshandeln sker med sjöfart och därmed behöver importören göra ett val om vilken importhamn som ska väljas. LÄS MER

  3. 3. Ökad förståelse för relationen mellan elektronisk handel och hållbarhet : En fallstudie gjord på svenska, exporterande B2B företag i Malaysia

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för informationssystem och –teknologi

    Författare :Therése Andrén Eggeborn; [2020]
    Nyckelord :Sustainability; electronic B2B commerce; Triple bottom line; sustainability dimensions; Hållbarhet; elektronisk B2B handel; Triple bottom line; hållbarhetsdimensioner;

    Sammanfattning : Introduction: Sustainability issues are getting more and more attention. A common framework for working with sustainability is based on the three dimensions of social sustainability, environmental sustainability and economic sustainability. The goal of the sustainability model is to achieve a balance between the dimensions. LÄS MER

  4. 4. Det är som att leka med elden : En kvalitativ studie om valutakursens påverkan på internationellt agernade svenska SME-företag

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Elin Appelqvist; Emma Thomsson; [2020]
    Nyckelord :Currency exposure; Currency risk; Currency strategy; Exchange rate; Export; Hedging; Import; SME; Export; Hedging; Import; SME; Valutakurs; Valutarisk; Valutastrategi; Valutaexponering;

    Sammanfattning : Företag som agerar på en internationell marknad står inför olika risker men också möjligheter vid en valutafluktuation. Företag som hanterar ett pengaflöde i någon form av utländsk valuta står inför valutaexponering när valutakursen fluktuerar. För att minska valutarisken kan företagen använda sig av olika valutastrategier. LÄS MER

  5. 5. Utdelningspolicy i Svenska Företag : En kvantitativ studie som undersöker finanskrisens effekter på svenska företags utdelningspolicy

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Anna Styf; Augustine Iranyongeye; [2019]
    Nyckelord :Utdelningspolicy; utdelning; finanskrisen; investerare; företagsledare;

    Sammanfattning : Finanskrisen 2007–2009 började i USA och spred sig över hela världen. Sverige påverkades också av den genom att bland annat landets export minskade, vilket bidrog till att BNP minskade. LÄS MER