Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Digital källkritik och informationssökning i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ida Kristensson; Shahed Walid Karim; [2023]
    Nyckelord :digital sources; digitization; history education; information searches; source criticism;

    Sammanfattning : In the past few years society has become more digitized. As a result of this the schools are using more digital tools in education and searching information online has become the norm. LÄS MER

  2. 2. Koncentrationsläsning och historieundervisning : En studie om lärares erfarenheter av historieundervisning inom studiemetoden koncentrationsläsning

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Valdemar Lindberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This study aims to understand how teachers of history plan and implement their teaching in a school that uses the study method of block scheduling. The study aims further to analyze how these teachers, within block scheduling, relate and work with history didactic concepts. LÄS MER

  3. 3. Inkludering av elever med olika funktionsvariationer i fritidshemmets verksamhet : En kvalitativ studie om fritidshemslärarens förhållningssätt till inkluderingsuppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola

    Författare :Aneta Gjorgievska; Klara Olsson; [2022]
    Nyckelord :Leisure center; Gender; Inclusion; Intercultural perspective; Social relations; Needs for special support; Fritidshem; Genus; Inkludering; Interkulturellt perspektiv; Sociala relationer; Behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ge en överblick i hur fritidshemslärare förhåller sig till ett inkluderingsuppdrag samt hur de arbetar med inkludering av elever med olika funktionsvariationer.  De frågeställningar som kommer att tas upp i studien handlar om hur fritidshemslärare implementerar inkludering i praktiken, under de aktiviteter som erbjuds på fritidshemmet. LÄS MER

  4. 4. Autism i skolan - Beprövade metoder att utveckla skrivförmågan hos elever med autism

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Heike Streblow; [2022]
    Nyckelord :Autism in school; evidence-based methods of developing writing skills; scaffolding; self-contained classrooms;

    Sammanfattning : Abstract Streblow, Heike (2022). Autism in School - Evidence Based Methods to Develop Writing Skills of Students with AutismType of Essay: Master’s thesis (15 credits) Master’s degree, 120 credits, Malmo University, Department of School Development and Leadership Malmo University  There is a great number of international and national studies on younger pupils with autism. LÄS MER

  5. 5. Utökad verklighet som ett digitalt verktyg för undervisningen i gymnasieskolan : En kvalitativ utforskande studie om dess styrkor och svagheter

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Tony Hay Werner; [2022]
    Nyckelord :extended reality; XR; qualitative study; Swedish tertiary school; science education; utökad verklighet; XR; kvalitativ studie; svenska gymnasieskolan; naturvetenskaplig undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska nyckelintressenters uppfattningar om potentialer och hinder med utökad verklighet (XR) i gymnasieundervisning, speciellt inom matematik- och fysikämnena där det finns flertalet abstrakta moment som elever har svårt för. Ett vidare syfte är att med stöd i studiens resultat utforma riktlinjer som förslag på hur XR kan användas och inte användas i skolan. LÄS MER