Sökning: "extended school teacher"

Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade orden extended school teacher.

  1. 16. Speciallärarens roll i folkhögskolan

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Kristina Blomqvist; [2019]
    Nyckelord :Folkhögskolan; speciallärare i matematik; specialundervisningens utveckling; speciallärarens yrkesroll; common knowledge;

    Sammanfattning : Har specialläraren i matematik en plats i folkhögskolan? Genom en kvalitativ intervjustudie av sex anställda på två olika folkhögskolor analyserades behovet och förväntningarna på en speciallärare i matematik. Tre kategorier av personalgrupper intervjuades: rektor, lärare i matematik och stödperson/ resurs. LÄS MER

  2. 17. L?apprentissage par l?exp�rience esth�tique : Utilisez-vous l?audio-visuel, la musique et le th��tre dans l?enseignement du fran�ais ?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Birgitta Nilsson; [2018]
    Nyckelord :didactique; FLE; langue étrangère; français; esthétique; musique; danse; théâtre; vidéo; apprentissage; didaktik; språkdidaktik; franska; musik; dans; teater; video; estetiska lärprocesser;

    Sammanfattning : With the implementation of the 2011 guidance documents (Lgr11), the aesthetic perspective was strengthened in the Swedish secondary school, according to Marie-Louise Hansson Stenhammar (2015: 60). The purpose of this thesis is to examine whether there are differences in the extent to which some teachers use learning through aesthetic experience, and to identify possible advantages and obstacles in this respect. LÄS MER

  3. 18. Pedagogers uppfattning om barns samtal på fritidshem : En fenomenologisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Robin Callert; Kevin Husén; [2017]
    Nyckelord :Extended school education; extended school pedagogics; dialogue; socratic dialogue; philosophical dialogue; qualitative interview; phenomenology; lifeworld; phronesis; episteme; theoretical knowledge; practical knowledge; measurable knowledge; unmeasurable knowledge; Fritidshem; fritidspedagogik; samtal; sokratiska samtal; filosofiska samtal; kvalitativ intervju; fenomenologi; livsvärld; fronesis; episteme; teoretisk kunskap; praktisk kunskap; mätbar kunskap; omätbar kunskap;

    Sammanfattning : Detta är en studie som utforskar fritidspedagogers uppfattning om samtal med barn i deras verksamhet. Vår utgångspunkt var sokratiska och filosofiska samtal som vi stötte på under en kurs i ”barns existentiella frågor”. Vi blev då nyfikna över hur detta såg ut i verkligheten, om det fanns överhuvudtaget. LÄS MER

  4. 19. Uppfostrans fördelning och praktik mellan föräldraskap och lärare : Föräldraskapets och lärarens fostransansvar tillskrivet av Barnavårdsnämnden i Sundsvall 1913-1924

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Historiska institutionen

    Författare :Larsson Anthonia; [2017]
    Nyckelord :Parenthood; power; upbringing; family; motherhood; fatherhood; teacher; school.; Barnavårdsnämnd; föräldraskap; faderskap; moderskap; skola; makt; lärare; uppfostran.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine the schoolteachers and parents distribution of the responsibilities of the upbringing of children. To do so my aim is to examine what responsibilities was attributed to the schoolteachers as well as the parents and how the responsibilities could take shape. LÄS MER

  5. 20. Mellan skola och fritidshem : läraren mot fritidshems roll, uppdrag och samverkan med och i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sofie Ohlin; [2016]
    Nyckelord :recreation centre; teacher; professional identity; professional role; fritidshem; lärare mot fritidshem; yrkesidentitet; yrkesroll; lärandeperspektiv;

    Sammanfattning : In this academic essay I explore and reflect upon number of a number of questions arising from a dilemma. The dilemma comes from a situation where primary teachers with a specialization in extended school education (“recreation centre teachers”) is subject to contradictory demands and expectations in their job situation. LÄS MER