Sökning: "externt stöd"

Visar resultat 1 - 5 av 103 uppsatser innehållade orden externt stöd.

  1. 1. Adoption av öppna data och datadrivna tjänster i svenska kommuner

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Zoë Trender; [2024]
    Nyckelord :Öppna data; adoption; publicering; kommuner; datadrivna tjänster; barriärer hinder;

    Sammanfattning : De potentiella nyttorna med öppna data för allmänhet och privata företag har från politiskt håll bedömts som betydande. Utöver ekonomiska nyttor förväntas öppna data skapa förutsättningar för bland annat nya innovativa tjänster och ett datadrivet kunskapssamhälle. LÄS MER

  2. 2. Attraktiva arbetsgivare ur nyexaminerade personalvetares perspektiv : En studie om värdesatta attribut och påverkande omständigheter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Linnea Käll; Jasmina Logo; [2024]
    Nyckelord :employer branding; attraktionsfaktorer; personalvetare; inre motivation; yttre motivation;

    Sammanfattning : Att ta reda på vad som utgör en attraktiv arbetsgivare samt vilka omständigheter som påverkar detta är avgörande för att locka och behålla kvalificerad personal, främja anställdas motivation samt för att öka prestationen på arbetsplatsen. Employer branding handlar om att strategiskt forma och kommunicera en arbetsgivares image och företagskultur för att attrahera, behålla och engagera kvalificerad personal både internt och externt. LÄS MER

  3. 3. Externa styrelseledamöters och revisorns roller i familjeföretag : Med särskilt fokus på substitutions- och komplementeffekt som råder mellan dessa två aktörer

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Lana Mowed; Sanaa Al-Hosary; [2023]
    Nyckelord :Family business; Roles; Auditor; External board member; Substitution effect; Complementary effect; Familjeföretag; Roller; Revisor; Extern styrelseledamot; Substitutionseffekt; Komplementeffekt;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Familjeföretag är oftast i behov inom olika områden av ett externt stöd som är oberoende från familjen och företaget. Revisorer och externa styrelseledamöter är två exempel som kan vara mycket värdefulla aktörer att ha i familjeföretag. LÄS MER

  4. 4. Konsten att bygga en stark & värdefull varumärkesidentitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alexandra Adwani; Moa Ekberg; Antonia Ohlsson; [2023]
    Nyckelord :Marknadsföring; Varumärkesidentitet; Varumärkespersonlighet; Design; Digital Storytelling; Reklamfilmer; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfråga: Hur presenteras reklamfilmer av ett nytt varumärke för att bygga en stark och värdefull varumärkesidentitet? Syftet: Syftet med studien är att urskilja vad det är i Polestars reklamfilmer som skapar dess styrka i varumärkesidentiteten och hur reklamfilmerna porträtterar varumärkets identitet och personlighet. Denna studie syftar till att bidra med insikt och kunskap hur varumärken kan dra nytta av vikten att förmedla en stark varumärkesidentitet via reklamfilmer. LÄS MER

  5. 5. Frivillig revision : En kvantitativ studie om vad som kännetecknar företag som har valt frivillig revision

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Thomas Vasiliagos; Ella Melin Nylén; [2023]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility CSR ; CSR-disclosure; Global Reporting Initiative GRI ; Firm-specific characteristics; Annual report; Sweden; Frivillig revision; agentteori; informationsasymmetri; aktiebolag; storlek; tillväxt; lönsamhet; ekonomiska problem; skuldsättning; Sverige;

    Sammanfattning : År 2010 infördes en lag om frivillig revision i Sverige. Lagen innebär att företag som uppfyller minst två av följande gränsvärden får besluta om att inte ha någon revisor; högst 3 anställda, högst 3 miljoner i nettoomsättning och högst 1,5 miljoner i balansomslutning. LÄS MER