Sökning: "extra anpassningar i fritidshemmet"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden extra anpassningar i fritidshemmet.

  1. 1. Är fritidshemmets lärmiljöer tillgängliga för alla?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Charlotte Kullberg; Josefin Petrusson; [2023-10-26]
    Nyckelord :NPF-spektra; fritidshem; anpassningar; lärmiljö; elever i behov av extra stöd; hindrande faktorer;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lärare i fritidshem anpassar verksamheten för elever inom NPF –spektra samt för de elever som inte diagnostiserats, men som de ser är i behov av extra stöd. Detta i förhållande till de utmaningar som finns på fritidshemmet i stort, såsom stora elevgrupper, integrering av alla elever, kunskap hos lärare samt lärmiljöer. LÄS MER

  2. 2. Hur bidrar extra anpassningar på fritidshemmet till ökad känsla av sammanhang?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Agnetha Andersson; Martina Ekström; [2023-10-24]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien behandlar området extra anpassningar och lärmiljöer på fritidshemmet. Vår studie problematiserar den upplevda bristen på extra anpassningar i fritidshemmet. LÄS MER

  3. 3. Lärares och vårdnadshavares syn på omsättning av styr– och policydokument för elever med diagnosen NPF

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anton Olsson; Rebecka Persson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Fritidshem; lärare i fritidshem; extra anpassning; särskilt stöd; samverkan; kommunikation; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur styr- och policydokument omsätts i fritidshemmets praktik för elever med diagnosen neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF). Studien utgick från två frågeställningar, (ett) hur omsätts policy om extra anpassningar och särskilt stöd i fridshemmets praktik för elever med diagnosen NPF? Och (två) vad beskrivs som viktigt vid kommunikation och samverkan mellan vårdnadshavare och lärare i planeringen av stödinsatser (extra anpassningar och särskilt stöd) i fritidshemmet? Studien har använts sig av en kvalitativ metod, i form av en semistrukturerad fokusintervju och flertal individuella intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Vi skjuter från höften! : En kvalitativ studie om hur fritidshem arbetar med att inkludera elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :carina Wilscher; Anna Torin; [2023]
    Nyckelord :Elever; extra anpassningar; fritidshem; fritidshemslärare; inkludering; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Vi har erfarit att fritidshemmet brister i inkluderingen av elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd vilket också bekräftas i tidigare forskning. Utifrån denna kunskapslucka och behovet av ytterliggare forskning valde vi därför att genomföra en kvalitativ intervjustudie med åtta fritidshemlärare/fritidspedagoger från olika skolor. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogik i fritidshem med fokus på inkludering och extra anpassningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Yasemin Vahid; Edis Ademi; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I vår studie är syftet att undersöka hur lärare i fritidshem utformar och planerar sin verksamhet utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv. För att synliggöra utformningen av verksamheten har vi valt att fokusera på inkludering och extra anpassningar. LÄS MER