Sökning: "fältarbete göteborgs universitet"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden fältarbete göteborgs universitet.
1. MED OMSORGSFULL PLANERING: En studie om hur könsroller upplevs i hemmets vardagspraktik
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierSammanfattning : Denna uppsats analyserar pars upplevelser av könsroller i hemmet och hur själva utövandet upplevs. Studien bygger på ett etnografisk fältarbete i Göteborg, med syfte att ta del av hur heterosexuella par upplever utövandet av vardagssysslor i hemmet i relation till genus. LÄS MER
2. ÖSTTYSK IDENTITET I NUTIDENS TYSKLAND - En studie om generationen efter murens fall
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierSammanfattning : Syfte: Undersöka identiteten hos tyskar födda/uppväxta i f.d. DDR efter 1990. Teori: Bourdieus habitusbegrepp och sociala kapital. LÄS MER
3. ”VI VET ALDRIG VAD VI KOMMER MÖTA” En kvalitativ studie av risker i uppsökande socialt fältarbete
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Studien syftar till att undersöka risker som fältarbetare i Göteborgs stad upplever i sitt uppsökande arbete. Studien undersöker vilka förutsättningar som finns för riskers uppkomst, vilka risker som finns, hur de riskerna påverkar fältarbetarna samt hur riskerna hanteras. Studien har ett individ-, grupp- och samhällsperspektiv. LÄS MER
4. Uppväxt på landsbygden
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Det övergripande syftet för föreliggande studie har varit att undersöka hur föreställningar om klass, kön och sexualitet görs i en förskoleklass vardagliga verksamhet i en ort på landsbygden. En genomgång av tidigare forskning har visat på en avsaknad av forskning om yngre barns identitetsskapande framförallt gällande klass och icke-urbana platser. LÄS MER
5. ”Att man är närvarande – det är A och O!” En etnografisk studie av några förskolepedagogers arbete i mötet med barn med hörselnedsättning
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Bakgrund: En hörselnedsättning medför svårigheter att ingå i sociala och kommunikativa sammanhang med andra människor på grund av svårigheter att uppfatta det som sägs. Hörteknisk utrustning har förbättrats och det har blivit vanligare att allt fler barn med hörselnedsättning går inkluderade tillsammans med hörande barn i förskolan och skolan. LÄS MER