Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hur förskolans pedagoger arbetar med flerspråkighet i pedagogledda aktiviteter : En kvalitativ studie om pedagogers insatser och förhållningssätt för att främja barnens språkanvändning i en flerspråkig miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Lea Haselsteiner; Laritza Wityk; [2022]
    Nyckelord :förskoledidaktik; förskolan; flerspråkighet; sociokulturellt perspektiv; språkanvändning; språkinlärning; kommunikation; svenska; flerspråkiga barn; scaffolding; translanguaging;

    Sammanfattning : Med den här studien ska pedagogernas förhållningssätt i samband med flerspråkighet i pedagogledda aktiviteter belysas. Studien är en jämförelse mellan tre förskolor som har olika antal flerspråkiga barn. Frågeställningar som studien fokuserar på är hur pedagoger synliggör flerspråkighet i pedagogledda aktiviteter i förskolan. LÄS MER

  2. 2. "Om de beskriver att de är ledsna då kan jag skicka en ledsen emoji, senare glada emojis för att vi också ska bli glada" : Relationsskapande bland fältarbetare och ungdomar på digitala plattformar

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Philip Panov; Peggah Rauofi; [2021]
    Nyckelord :Social fieldwork; Internet; Social media; Adolescence; Field worker; Social worker; Socialt fältarbete; Internet; Sociala medier; Ungdomar; Fältarbetare; Socialarbetare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka fältarbetares egna upplevelser av relationsskapande mellan dem och ungdomar på internet och sociala medier. Åtta semistrukturerade kvalitativa intervjuer genomfördes med fältarbetare från socialtjänsten som arbetar med ungdomar på internet och sociala medier. LÄS MER

  3. 3. A grammar sketch of Sauji : An Indo-Aryan language of Afghanistan

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Avdelningen för allmän språkvetenskap

    Författare :Nina Knobloch; [2020]
    Nyckelord :Sauji; Shina; Indo-Aryan languages; Hindukush Indo-Aryan; Afghanistan; Sauji; shinaspråk; indoariska språk; Hindukush-indoariska; Afghanistan;

    Sammanfattning : This study presents selected features in the phonology and grammar of Sauji, an Indo-Aryan language spoken in a village in the Kunar province in north-eastern Afghanistan. Sauji belongs to a cluster of (western) Shina languages - a subgroup of the Hindukush Indo-Aryan languages, which are spoken in large parts of northernmost Pakistan, north-eastern Afghanistan, and the disputed Kashmir region. LÄS MER

  4. 4. Selected topics in the phonology and morphosyntaxof Laboya : A field study

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Allahverdi Verdizade; [2019]
    Nyckelord :Austronesian languages; Indonesia; Sumba; Laboya; Lamboya; clitics; Austronesiska språk; Indonesien; Sumba; Laboja; Lamboja; klitikor; Bahasa Austronesia; Indonesia; Sumba; Lamboya; Laboya; klitik;

    Sammanfattning : The present study investigates selected topics in the phonology and morpho-syntax of Laboya, a largely undescribed Austronesian language of Sumba island in eastern Indonesia. The study was carried out during nine weeks of field work. The language data is comprised by collected questionnaires and free narratives. LÄS MER

  5. 5. ”Att man är närvarande – det är A och O!” En etnografisk studie av några förskolepedagogers arbete i mötet med barn med hörselnedsättning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Eva-Lena Danielsson; [2016-03-02]
    Nyckelord :hörselnedsättning; inkludering; delaktighet; kommunikation;

    Sammanfattning : Bakgrund: En hörselnedsättning medför svårigheter att ingå i sociala och kommunikativa sammanhang med andra människor på grund av svårigheter att uppfatta det som sägs. Hörteknisk utrustning har förbättrats och det har blivit vanligare att allt fler barn med hörselnedsättning går inkluderade tillsammans med hörande barn i förskolan och skolan. LÄS MER