Sökning: "fältstudie förskola"
Visar resultat 16 - 20 av 27 uppsatser innehållade orden fältstudie förskola.
16. Ni får göra vad ni vill bara ni äter! : Ontoförhandlingar i den pedagogiska måltiden som nätverk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur måltiden kan förstås genom posthumanistisk teoribildning. Denna studie är en kvalitativ etnografisk fältstudie där observationerna har utförts på en förskola i Stockholm med hjälp av en filmkamera. LÄS MER
17. Integration på öppna förskolan : fördelarna med dess verksamhet
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikationSammanfattning : An ethnological essay about two open daycares in Söderköping, one by the Swedish church and one by the community. -How to integrate refugees and there children in the social enviroment in the town.The benefits of the daily activites at the open daycares by singing and interacting with other children. LÄS MER
18. Förskolebarns jämställdhet i naturen : En fältstudie med fokus på genus och lek i naturmiljön
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Syftet med studien är att utforska hur förskolebarn i åldrarna 4 till 5 år interagerar och vilka könsroller och mönster som gestaltas i naturmiljön. Studiens forskningsfrågor handlar om vilka lekkategorier som synliggörs och hur genus framträder i den fria leken i naturmiljön. LÄS MER
19. Dramapedagogik i förskolan : En kvalitativ fältstudie med fyra förskollärare och en dramapedagogs tankar och erfarenheter
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Detta är en kvalitativ fältstudie med syfte att få förskollärare och dramapedagogers erfarenheter och syn på dramapedagogik med yngre barn i förskolan. För att undersöka har vi använt oss av intervjuer och observationer. Undersökningsområdet har varit två förskolor i en medelstor kommun i Sverige. LÄS MER
20. Listig med literacy : en kvalitativ studie om barns literacypraktiker i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur barn i förskolan använder sig utav sina redan vunna literacyfärdigheter. Studien har genomförts med kvalitativ metod där en etnografisk fältstudie legat till grund för de resultat som presenteras. Vi har använt en metodkombination av systematisk observation och dokumentation genom filminspelning. LÄS MER