Sökning: "fältstudie förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 33 uppsatser innehållade orden fältstudie förskolan.

  1. 11. En kvalitativ studie om hur hälsa kommer till uttryck i förskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Gustavsson; Vera Sahlström; [2018]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; förskola; hälsa; kommunikation; kost;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur pedagoger i förskolan kommunicerar och omsätter begreppet hälsa i den dagliga verksamheten. För att få syn på detta har studien förhållit sig till tre frågor, hur pedagogerna definierar hälsa, hur de arbetar utifrån det i verksamheten och om det finns en samverkan med vårdnadshavare. LÄS MER

  2. 12. Lärplattan i fokus - En studie om hur barn samspelar när de använder lärplattan på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mirsada Tahiri; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrunden för föreliggande studie är att samhället håller på att utvecklas ständigt efter att bli ännu mer digitaliserat därför väcktes intresse för lärplattornas funktion på förskolorna hos mig. Syftet med uppsatsen är att lyfta fram hur barn samspelar runt lärplattan i förskolan. LÄS MER

  3. 13. En förskola för alla länders barn - En studie om svenska förskolans och nyanlända barns kommunikation i en mångkulturell arena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Erdelyi; [2018]
    Nyckelord :förskola; inkludering; integration; interaktion; interkulturalitet; kommunikation; multimodalitet; nyanlända barn; sociokulturellt perspektiv; språk;

    Sammanfattning : AbstractDagens Sverige är ett mångkulturellt land där olika kulturer möts i samspel med varandra. Samhällets krav och förväntningar möter de nyanlända individerna i relation till deras egna erfarenheter och förväntningar. LÄS MER

  4. 14. Ni får göra vad ni vill så länge ni äter! : Ontoförhandlingar i den pedagogiska måltiden som nätverk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Elin Borg Olofsson; Sara Frodin; [2017]
    Nyckelord :Aktör; nätverk; intra-aktion; ontoförhandling; assemblage; performativa agenter; förskoledidaktik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur måltiden kan förstås genom posthumanistisk teoribildning. Denna studie är en kvalitativ etnografisk fältstudie där observationerna har utförts på en förskola i Stockholm med hjälp av en filmkamera. LÄS MER

  5. 15. Dockan i förskolans praktik skapar kommunikativa värden för barn igenom delaktighet och inflytande

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Ingvor Carlsson; [2016]
    Nyckelord :doll; mediating tools; preschool; communicative values and interaction; Dockan; medierande redskap; förskolan; kommunikativa värden; samspel och arbetssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka kunskaper som medverkat till att utveckla förmågan att analysera dockspelets användning dels som redskap, dels som hjälpmedel i den sociala praktiken och vidareutveckla engagemang för barns lärande. Forskningsfrågorna var vägledande i studien och hade följande formuleringar: - Vilka kommunikativa värden medför användningen av dockor i förskolans pedagogiska verksamhet? - Vilka kommunikativa utmaningar och kulturella situationer synliggör användningen av dockan i förskolan när barnen erbjöds delaktighet och inflytande? Via användandet av dockan skapades en möjlighet att utveckla kommunikation och samspel med barnen, dockan och pedagoger i förskoleverksamheten. LÄS MER