Sökning: "fältstudie pedagogik"

Visar resultat 11 - 15 av 22 uppsatser innehållade orden fältstudie pedagogik.

  1. 11. Lust att lära och eget ansvar : arbetet med en skoltidning på en Freinetskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Linda Aker; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats försöker beskriva vilka synsätt och didaktiska mål som genomsyrar ett skoltidningsprojekt i en Freinatskola i Sverige idag. Intervjuer med pedagogerna är det material som gett substans år arbetet. LÄS MER

  2. 12. Fysiologiska och psykiska stressfaktorer hos dykare : - en fältstudie

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Maya Mackenzie-Cardy; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur stressfaktorer påverkar kroppen vid dykning i gruva. Undersökningen genomfördes under en helgs intensivt dykande, för att bestämma lungkapacitet, pulsnivå samt eventuell vätske- och viktförlust hos dykarna. Testerna bestod av vägning, spirometritester och pulsmätningar. LÄS MER

  3. 13. Interkulturell bildpedagogik : en studie om inkludering, mångkulturalitet och identitetsskapande i bildundervisning

    Magister-uppsats, Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Yanina Casanova; [2012]
    Nyckelord :Interkulturell bildpedagogik; Inkludering; Mångkulturalitet; Visuell kultur; Identitet;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av globaliseringen, vårt mångkulturella samhälle och den visuella kulturen som kommit att spela allt större roll i våra vardagliga liv synliggör studien vikten av att utveckla interkulturella metoder för lärande inom det bildpedagogiska fältet. Sverige ligger efter länder som Storbritannien, USA och Canada där forskning och utveckling inom bildämnen med mångkultur, mångfald och identitet i fokus pågått under längre tid. LÄS MER

  4. 14. Lärare och läsinlärning i två skolmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Serkan Alas; Funda Yavuz; [2011]
    Nyckelord :Interaktion; kommunikation; lärares förhållnings- och arbetssätt; läsförståelse; läsinlärning; organisering av läsundervisining; proximal utvecklingszon; svenska som andra språk;

    Sammanfattning : Vår uppsats behandlar skolämnena svenska och svenska som andraspråk och olika lärares arbetssätt i två skilda skolmiljöer. Syftet med arbetet var att granska hur lärare arbetar med läsinlärning d.v.s. LÄS MER

  5. 15. Boksamtalet i förskoleklassen : En fältstudie om boksamtalet och sexåringars förmåga att göra inferenser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Joakim Larsson; [2011]
    Nyckelord :Boksamtal; inferenser; högläsning;

    Sammanfattning : Den här studien genomfördes i samband med en fem veckor lång VFU (verksamhetsförlagd utbildning) i förskoleklass. Syftet med studien var att klargöra om och i vilken utsträckning förskoleklassbarn har förmåga att göra olika typer av kopplingar så kallade inferenser till text vid högläsningstillfällen i samband med boksamtal. LÄS MER