Sökning: "fältstudie språkutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden fältstudie språkutveckling.

  1. 1. Flerspråkighet i den svenska skolan : En fallstudie om hur skolan jobbar med elever som har flera språk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Daniela Lindberg; [2021]
    Nyckelord :flerspråkighet; modersmål; språkundervisning; grundskolan; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om skolans arbete med flerspråkighet och modersmålsundervisning för elever med annan bakgrund än svensk på en specifik skola i Mellansverige. Under tiden på skolan gjorde jag en fältstudie av en av 5. LÄS MER

  2. 2. Legolådan : ur ett genus- och socialkonstruktionisktisktperspektiv

    Kandidat-uppsats, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Linda Lattik Evall; [2014]
    Nyckelord :Socialkonstruktionism; Genusperspektiv; Lärande; Lego; Bildpedagogik;

    Sammanfattning : I en fältstudie på grundskolan studeras elevernas arbete med Lego som visuell kultur och hur de ser på lärande kring Lego. Syftet med studien är att ge ett bidrag till förståelsen av olika könsstrukturer i byggandet av Lego och därmed se eventuella skillnader i utföranden mellan flickor och pojkar. LÄS MER

  3. 3. ”Sen försöker vi mest med att här, här pratar vi svenska” : En jämförande studie om interkulturalitet, flerspråkighet och språkutvecklande metoder i en relativt icke flerspråkig förskola respektive en flerspråkig förskola

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Erika Dahlbom; Lena Pailing; [2013]
    Nyckelord :Interkulturalitet; flerspråkighet; språkutvecklande metoder; språklig hierarki; språklig maktordning; de mångkulturella ideologier;

    Sammanfattning : Vår studie är en jämförande studie mellan två förskolor, där vi undersöker hur pedagoger i en flerspråkig förortsförskola samt en relativt icke flerspråkig centrumförskola förhåller sig till interkulturalitet och flerspråkighet i verksamheten och hur/om de arbetar för att stödja den. Detta har vi utfört genom en etnografisk inspirerad fältstudie där vi observerar och utför sex kvalitativa forskningsintervjuer. LÄS MER

  4. 4. Eleverna, texterna och didaktiken när läsningen är ett hinder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Åsa Franzén; [2011]
    Nyckelord :genrer; gymnasiet; läsförståelse; lässtrategier; lässvårigheter; proximal utvecklingszon; scaffolding; textarbete; undervisningstexter;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur lässvaga elever på ett teoretiskt gymnasieprogram läser och tillägnar sig undervisningstexter. Jag utgår från ett dimensionellt synsätt på läskompetens, som innebär att det inte fanns någon definitiv gräns mellan lässvaga elevers och genomsnittliga läsares läsförmåga. LÄS MER

  5. 5. Språkutvecklande arbetssätt i förskolan : En kvalitativ fältstudie kring två olika förskolor och deras språkutvecklande arbetsätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Mariam Potrus; [2011]
    Nyckelord :Language development; working methods; pedagogue role; Språkutveckling; arbetsätt; pedagogens roll;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine how the activities of two preschools develop the language in matter of the teacher’s work of procedure. The following research questions were essential for the survey and therefore formed the basis of the examination: How do the teachers in both preschools work in a language evolving way? What significance does the environment have for the language development? Are there similarities and differences between the preschools in their language development approach? The study is based on a qualitative method, where the teachers of both preschools were interviewed with the purpose of obtaining information. LÄS MER