Sökning: "fältstudie sv"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden fältstudie sv.

  1. 1. ”Maybe in the future we will say ‘This is what we used to do, this is how we used to live’” - En intervju- och fältstudie om språkets funktion som kulturbärare och utbildningens påverkan på ett maya-samhälle i Belize.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Julia Andreasson; Elin Robertsson; [2015]
    Nyckelord :Belize; utbildning; språk; utveckling; mayakultur;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNINGSyfte: Uppsatsen syftar till att förstå lärares upplevelser av hur relationen mellan språk och kulturell identitet ser uti olika kontexter i det beliziska samhället. Vi vill även göra en ansats till att förklara de bägge språkens (mopanoch engelska) relation och syfte i såväl maya-byn som i den större samhällskontexten. LÄS MER

  2. 2. På spaning efter delaktighet och inflytande - En etnografisk studie i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linda Karlsson; [2012]
    Nyckelord :förskola; delaktighet; inflytande; etnografi; ”det;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med denna studie är att synliggöra hur pedagogerna på förskoleavdelningen Stjärnan arbetar med att utveckla barns delaktighet i och inflytande på sin vardag. Syftet preciseras i följande frågeställningar: -I vilka situationer är barnen delaktiga och hur görs de delaktiga? -I vilka situationer utövar barnen inflytande och hur får de inflytande? För att studera detta har jag genomfört en fältstudie inspirerad av en etnografisk ansats på en förskola, där jag observerat och intervjuat ett arbetslag. LÄS MER

  3. 3. Hur fungerar Kiwimetoden? – en fältstudie på Nya Zeeland

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Camilla Pettersson; Malin Andersson; [2012]
    Nyckelord :Nya Zeeland; Kiwimetoden; läsutveckling; struktur; ;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka den Nya Zeeländska läsutvecklingsmetoden, som vi i Sverige benämner Kiwimetoden eller stor- och lillboksundervisning, och närmare ta reda på hur material, struktur och arbetssätt används i klassrumsundervisningen. Frågor som ska besvaras är: - Hur fungerar användandet av stor- och lillbok i undervisningen? - Vilka olika lässtrategier används och hur går de till?Vi har valt att göra en fältstudie på fyra skolor i Auckland, Nya Zeeland och på plats genomföra intervjuer med tre rektorer och en lärare. LÄS MER

  4. 4. Improvisation i sångundervisningen

    C-uppsats,

    Författare :Susanna Hogman; [2010]
    Nyckelord :Improvisation; undervisningsmetoder; gehörsundervi;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka vilka undervisningsmetoder försångimprovisation två olika sångpedagoger från Sverige och USA har som grund vidsångimprovisationsundervisning och vilka tankar och mål som ligger bakom undervisningen.Undersökningen omfattade ca två veckors fältstudie på ett universitets jazzavdelning i Texasdär jag observerade samt intervjuade en sångpedagog i jazzsång. LÄS MER

  5. 5. Integrationsarbete i skolan, En fältstudie i hur pedagoger arbetar med att främja integration och kulturell mångfald i skolan.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anna-Maria Wallman; Vesna Mitrovic; [2009]
    Nyckelord :integration; segregation; mångkulturell; homogen;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syfte och frågeställningarVårt syfte med uppsatsen har varit att undersöka på vilket sätt de av oss utvalda skolorna arbetar aktivt medintegrationen/segregationen. Därmed har vi undersökt om skolorna tillgodoser det som står i styrdokumenten närdet gäller integrations/segregationsfrågor. LÄS MER