Sökning: "fältstudier i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden fältstudier i förskolan.
1. Barns möte med planerad undervisning : En barndomssociologisk studie ur ett åldersperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Denna kvalitativa och komparativa studie bygger på planerad undervisning i förskolan och hur barn i olika åldrar möter denna undervisning. Jag har utgått från ett åldersperspektiv för att ta reda på hur barns möte med den planerade undervisningen tar sig uttryck och har observerat vad det finns för likheter och skillnader mellan äldre och yngre barn vid dessa tillfällen. LÄS MER
2. Lek för lekens skull : En fältstudie av meningsskapande i barnens fria lek på förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Lek som en spontan aktivitet fritt vald av barnen, utan aktiv vuxen-styrning eller lärandemål (s.k. ”fri” lek), är enligt många väldigt viktig för barn. LÄS MER
3. Språkutvecklande arbetssätt i förskolan - möta barn på deras egna språkliga villkor
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Nyckelord: Pedagogiska verktyg, språkutveckling, språkutvecklande arbetssätt, språkstödjande arbetssätt och barn i behov av särskilt stöd. AbstractSyfte: Syfte med studien var att undersöka hur barn i förskolan med försenad språkutveckling identifieras och vilka pedagogiska arbetssätt som används för att stödja barns språkutveckling. LÄS MER
4. Luftkvalitet och sjukfrånvaro i förskolan
M1-uppsats, KTH/Byggteknik och designSammanfattning : Problem med smittspridning inom förskolan är idag en stor samhällskostnad, på grund av VAB-dagar, sjukdagar hos föräldrar och personal samt för vikarier. Smittspridningen och sjukfrånvaron är som störst under vinterhalvåret då olika typer av virusinfektioner såsom influensavirus florerar. LÄS MER
5. "De är alltid sura här!" : Om barns känslor och vuxnas fostran ur ett maktperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att se hur fostran av känslor gestaltas i två barngrupper i förskolansamt hur barn bemöter denna fostran. Studien tar även upp bakomliggande normer som synliggörsi och med fostranshandlingarna. LÄS MER