Sökning: "färg och form genus"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden färg och form genus.

  1. 1. Hjältar, skurkar & stereotyper : Hur manliga och kvinnliga karaktärer porträtteras i spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Milla Nilsson; Elin Hynninen; [2022]
    Nyckelord :Hjältar skurkar; genus; fysionomi; frenologi; stereotyper; karaktärsdesign;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersökte och analyserade hur manliga och kvinnliga spelkaraktärer kan porträtteras som goda eller onda utifrån stereotypa visuella attribut. Undersökningen utgick från teorier kring historisk fysionomi och populärkulturella stereotyper. LÄS MER

  2. 2. Branding, förpackning och genus : En uppsats om parfymindustrins strategier

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Susanna Fält; [2021]
    Nyckelord :perfume; branding; graphic design; packaging design; strategic communication; visual communication; semiotics; visual rhetoric; gender; parfym; branding; grafisk design; förpackningsdesign; strategisk kommunikation; visuell kommunikation; semiotik; visuell retorik; genus;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur parfymproducenter väljer att visuellt kommunicera sina varumärken och designa förpackningar. Detta utförs genom visuell retorik där studien undersöker de strategier som använts i reklam samt hur brandingen återspeglas i förpackningsdesignen. LÄS MER

  3. 3. Rakhyvelsförpackningar och genus : En studie om könsneutral förpackningsdesign

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Informatik

    Författare :Oscar Jansson; Emelie Petersson; [2020]
    Nyckelord :Gender; gender coding; gender neutral; graphic design; packaging design; Förpackningsdesign; genus; grafisk design; könskodning; könsneutralt;

    Sammanfattning : Rakhyvlar är en produkt som i grunden har samma funktion för både män och kvinnor, men vars förpackning könskodas för att attrahera de olika könskategorierna. Följande studie syftar till att undersöka hur rakhyvelsförpackningar skiljer sig åt beroende på om de riktar sig mot män eller kvinnor. LÄS MER

  4. 4. Varumärke och genus: Formgivning av en visuell identitet för ett fiktivt klädmärke med fokus på att uppfattas genusneutralt

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :David Karlsson Jamous; [2018]
    Nyckelord :könsneutralitet; gender; varumärke; klädvarumärke; grafisk; design;

    Sammanfattning : Följande studie syftar till att undersöka hur en visuell identitet för ett fiktivt klädvarumärke kan tas fram för att uppfattas könsneutralt. Könsneutralt i denna studie definieras som något som inte uppfattas specifikt maskulint eller feminint. Studien begränsas till varumärkesnamn, logotyp, färg och typografi. LÄS MER

  5. 5. Monster och spöken : En analys av hur genus framställs i fem barnböcker där monster och spöken har en central roll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Therése Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Barnlitteratur; genus; kön; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera genusperspektivet i fem utvalda barnböcker om monster och spöken där skildringen av kön inte alltid är uppenbar. För att kunna besvara syftet har några frågeställningar formats: På vilket sätt uttrycks kön hos monster och spöken i de utvalda barnböckerna? Hur framställs bildernas färg och form ur ett genusperspektiv? Hur framställs texten ur ett genusperspektiv? Jag har använt mig av en kvalitativ bildanalys som metod och de teoretiska utgångspunkterna är genusperspektiv och sociokulturellt perspektiv. LÄS MER