Sökning: "färg och formlära"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden färg och formlära.

  1. 1. Trygga rum för ombyten : En studie om hur omklädningsrum kan gestaltas för att öka upplevelsen av trygghet bland skolungdomar

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Jenni Gustavsson; [2022]
    Nyckelord :information design; spatial design; spatial experience; changing room; perceived safety; perceived insecurity; informationsdesign; rumslig gestaltning; rumsupplevelse; omklädningsrum; upplevd trygghet; upplevd otrygghet;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete inom informationsdesign med inriktning rumslig gestaltning. Studien har berört högstadieelevers upplevda otrygghet utifrån omklädningsrummets fysiska utformning. LÄS MER

  2. 2. Komposition av entrérabatter : ett gestaltningsförslag för sex rabatter vid tre flervåningshus i Lund

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Amanda Karlsson; Emelie Hansén; [2015]
    Nyckelord :entré; formlära; färglära; komposition; skuggtåliga växter; gestaltningsförslag;

    Sammanfattning : En förfrågan på en omgestaltning av sex norrliggande entrérabatter i ett bostadsområde i Lund ligger som grund för denna uppsats. Uppsatsen svarar på frågeställningarna • Vad bör beaktas vid utformning av entrérabatter i bostadsmiljöer? • Vilka växter kan användas i gestaltningsförslaget för Bostadsrättsföreningen Käranden 47-57 och ger rabatterna i norrläge attraktionsvärden året runt? Förutom intervjuer har litteraturstudier kring form-, färg- och växtlära samt entréer utförts. LÄS MER

  3. 3. Det ögat ser -en multimodal analysmodell för senare delen av grundskolan och gymnasiet

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Malin Bohlin; Pernilla Forsman; [2009]
    Nyckelord :Multimodal; retorik; semiotik; ett vidgat textbegr;

    Sammanfattning : Uppsatsen baserar sig på två olika frågeställningar. Den första handlar om varför man kan och bör arbeta med enmultimodal analysmodell på högstadiet och gymnasiet. Den andra handlar om hur man kan arbeta med en sådananalysmodell. LÄS MER