Sökning: "få medarbetare att stanna på arbetsplatsen"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden få medarbetare att stanna på arbetsplatsen.

  1. 1. Bemöt 90-talister RÄTT för att behålla dem : En kvalitativ studie om 90-talisters förväntan på bemötandet vid anställning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Axelina Börjesson; Petronella Kjällman; [2023]
    Nyckelord :90s; induction; treatment; communication; organizations; recruitment; employment; workplace; 90-talister; induktion; bemötande; kommunikation; organisationer; rekrytering; anställning; arbetsplats;

    Sammanfattning : Arbetsmarknaden består idag av en mångfaldig arbetsstyrka som måste samverka för att organisationer ska nå framgång. 90-talisterna anses vara en annorlunda generation med andra värderingar och förväntningar än tidigare generationer och därmed även svåra att behålla på en arbetsplats. LÄS MER

  2. 2. ”Jag älskar mitt jobb, men…” : En kvalitativ studie om svenska sjuksköterskors psykosociala arbetsmiljö ur ett kall-perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Filippa Bergström; Emelie Fröberg; [2023]
    Nyckelord :Nurses; workload; nursing shortage; psychosocial work environment; vocational professions; demands; control; social support; Swedish healthcare; Sjuksköterskor; arbetsbelastning; sjuksköterskebrist; psykosocial arbetsmiljö; kall-yrke; krav; kontroll; socialt stöd; svensk sjukvård;

    Sammanfattning : Personalbristen av sjuksköterskor i Sverige har blivit uppmärksammad i media och är en kritisk fråga som har stor påverkan på sjukvården. Trots detta ses yrket som ett kall då omvårdnad av människor är betydelsefullt för sjuksköterskor och är den främsta drivkraften till varför människor väljer detta yrke. LÄS MER

  3. 3. Vad får medarbetare att trivas inom detaljhandel? : En kvalitativ studie med Herzbergs Tvåfaktorteori

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Love Walther; Niclas Jessing; [2022]
    Nyckelord :Job satisfaction; staff turnover; motivational factors; hygiene factors; Herzberg; retail; Arbetstillfredsställelse; personalomsättning; motivationsfaktorer; hygienfaktorer; Herzberg; detaljhandel;

    Sammanfattning : Bakgrund: Detaljhandel tillhör en av de branscherna som har högst personalomsättning i Sverige. Inom detaljhandeln förekommer det återkommande svårigheter att hitta metoder för att lyckas motivera flera medarbetare till att vilja stanna kvar på sin arbetsplats. LÄS MER

  4. 4. Attityder till arbetet inom revisionsyrket : En kvalitativ studie med fokus på generationer, kön och livssituationer

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Ida Larsson; Linn Pettersson; [2021]
    Nyckelord :Auditing; auditor; attitudes; work attitudes; generations; gender; life situation.; Revision; revisor; attityder; attityder till arbetet; generationer; kön; livssituation.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att skapa en djupare förståelse kring varför attityder till arbetet inom revisionsyrket skiljer sig mellan människor i olika generationer, kön och livssituationer. Studien avser även att beskriva och förstå på vilket sätt dessa skillnader manifesterar sig. LÄS MER

  5. 5. Se mig så stannar jag kvar : Hur delaktighet i beslutsprocesser och arbetsnöjdhet påverkar medarbetares intention att stanna inom ett företag

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Barbara Leszczynska; Ruth Mekonem; [2020]
    Nyckelord :intent to stay; intent to leave; commitment; PDM; PDM; delaktighet; arbetsnöjdhet; rollkonflikt; roll överbelastning; karriärmöjligheter; kompetensens betydelse; sex dimensioner; kunskapsföretag; delaktighet i beslutsfattandet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Då globalisering och teknikutveckling kan medföra utmaningar,  bör organisationer dra nytta av medarbetarnas kompetenser i största möjliga mån. Det har skett ett skifte där byråkratiska organisationer i allt större utsträckning ersätts av mer kunskapsintensiva organisationer (Kärreman m.fl. 2002). LÄS MER