Sökning: "får jag vara med"

Visar resultat 1 - 5 av 2082 uppsatser innehållade orden får jag vara med.

  1. 1. Får jag vara med? - lärares stöd för barns ingång i lek och strategier för att delta i lek

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Alfred Drejer; Hanna Lindström; Rebecca Nilsson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Lekstrategi; förskolebarn; lärares strategier; lek; scaffolding; lekteori; samvarokompetens; mediering och medierande verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie handlar om barns lekstrategier och hur lärare kan stötta barn i dessa strategier. Alla barn ska enligt “Läroplanen för förskolan” (Lpfö18, 2018) få samma möjlighet att leka och ingå i gemenskap med andra. LÄS MER

  2. 2. Förändring av byggnader inom detaljplanelagt område : utredning i projektets startskede

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Sara Wikström; [2024]
    Nyckelord :husbyggnad; renovering; detaljplan; restaurering;

    Sammanfattning : I Älvsbyns centrum står en byggnad på ca 1500m² tom, Svalan 8. Byggnaden ser trött och förfallen ut och är inte särskilt tilltalande. Med rätt förutsättningar så finns det en enorm potential för denna. Det gäller bara att se vad man kan göra. LÄS MER

  3. 3. Att gestalta klaverutdrag : operarepetitörens perspektiv

    Magister-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för opera

    Författare :Olga Tomilina; [2024]
    Nyckelord :repetitör; operarepetitör; opera; piano; klaverutdrag; pianist; gestaltning; orkesterklang;

    Sammanfattning : En repetitör är en pianist vars uppgift är att musikaliskt instudera sångarnas partier, både i utbildningssammanhang och i professionella sammanhang inför föreställningar. Det tillkommer spel under sceniska repetitioner, orkesterspel under föreställning och repetitionsdirigering. LÄS MER

  4. 4. Ensamma tillsammans : En analys av ensamhet, alienation och gemenskap i Ajvide Lindqvists romaner: Rörelsen och Verkligheten.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Eloise Jörgensen; [2024]
    Nyckelord :John Ajvide Lindqvist; Rörelsen; Verkligheten; Collectivism; Folkhem; Individualism; Loneliness; Alienation; Social depiction; The 80 s; Neo liberalism; Our contemporary; Social media; John Ajvide Lindqvist; Rörelsen; Verkligheten; Kollektivism; Folkhem; Individualism; Ensamhet; alienation; Samhällsskildring; 80-talet; Nyliberalism; Samtid; Sociala Medier;

    Sammanfattning : I denna uppsats ämnar jag undersöka hur ensamhet och alienation framställs i två av John Ajvide Lindqvists romaner: Rörelsen (2016) och Verkligheten (2022). Analysen kommer att genomföras med hjälp av tre samhällsfilosofiska begrepp: kollektivism, folkhem och individualism. LÄS MER

  5. 5. Får jag vara med?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Andreas Andersson; Berta Burgos; [2023-10-26]
    Nyckelord :Relationsarbete; Inneslutning; Uteslutning; Fritidshemmet; Sociala relationer; Barndomssociologi; Barns perspektiv; Barnperspektiv;

    Sammanfattning : The Friends report spreads knowledge about bullying and harassment in the Swedish school. According to Friends, 25% of the students in grade F-3 are worried that they will be alone in the schoolyard when they are on a recess. 28% of the students in grades 3–6 answer that they feel lonely at school. LÄS MER