Sökning: "får vi leka nu"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden får vi leka nu.

  1. 1. Omsorg och Lärande i förskolan : En studie i förskolan om föräldrars syn och förväntningar.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ann Eifelt-Magnusson; Anette Olofsson; [2016]
    Nyckelord :Omsorg; lärande; förskola;

    Sammanfattning : Bakgrund Förskolan idag med den nya reviderade Läroplanen är mer lik skolan där fokus är på planerat lärande, vilket innebär att pedagogerna ska dokumentera, planera och utvärdera verksamheten. I takt med de nya kraven har barngrupperna blivit större med samma antal pedagoger. LÄS MER

  2. 2. "Lämna huvudet hemma och åk på festival" : Ett journalistiskt radioreportage om festivalers funktion i det moderna Sverige

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Victor Eriksson; [2011]
    Nyckelord :autenticitet; ritualer; säkerhetsventiler; etnologi; sexualitet; antropologi; normer; festivaler; journalistik; sociologi; escapism; carnivalesque; liminality; derail; authenticity; safety valve; sexuality; ethnology; anthropology; journalism; sociology; verklighetsflykt; normupplösning; karnevalisk; liminalitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Beskriva livet på musikfestivaler och förklara vilken funktion de fyller idag. Frågeställningar: Vilka skäl, förutom musiken, har svenska ungdomar till att delta i en festival? Hur upplever besökarna att deras beteende förändras när de befinner sig på festivalen? Hur kan vi förstå festivalen ur ett större, mänskligt perspektiv? Metod: Jag deltog sommaren 2011 i Peace and Love-festivalen i Borlänge och Emmabodafestivalen. LÄS MER

  3. 3. Nu är det fruktstund, leka får ni göra sedan! - en studie om förskolepedagogers tankar kring lekens utrymme på förskolan

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Marie Rosenquist; Charlotte Svensson; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vårt examensarbete belyser hur betydelsefull leken är för barnet i förskolan och att det krävs utrymme för att den ska utvecklas och skapa mening. Våra huvudfrågor är följande: Hur tänker förskolepedagogen angående vilket utrymme leken ska få i förskolan? På vilket sätt kan förskolepedagogen inspirera till lek? För att nå ett resultat använde vi oss utav kvalitativa intervjuer, där vi skribenter intervjuade sju stycken förskolepedagoger på olika förskolor i en kommun i Blekinge. LÄS MER