Sökning: "följarperspektiv"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet följarperspektiv.

  1. 1. Leadership in times of change : Exploring the follower’s experience of digital transformation

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Nermin Osmanović; [2022]
    Nyckelord :Digital transformation; digitalization; follower perspective; leadership; AIT; digital mindset; digital fluency; context; Digital transformation; digitalisering; följarperspektiv; ledarskap; AIT; digitalt mindset; digitalt fluency; kontext;

    Sammanfattning : Digital transformation is a challenging undertaking for most businesses. It disrupts prior organizational processes and structures and affects the way leadership is manifested. Leadership literature has historically focused a great deal on the leader’s perspective, even so in discussions concerning digital transformation. LÄS MER

  2. 2. Så långt bort men ändå så nära - En kvalitativ dokumentstudie om hur följare besvarar Donald Trumps ledarskap på Twitter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emma Karlsson; Julia Kronvall; Alexander Winkle; [2021]
    Nyckelord :Karismatiskt ledarskap; Autentisk ledarskap; Donald Trump; Twitter och följarperspektiv; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med uppsatsen är att öka förståelsen för hur följare konstruerar ledarskap på Twitter. Detta ämnar vi undersöka genom att se till Trumps tweets och hur följare i sin tur besvarar dem. Metod:Uppsatsen är en kvalitativ dokumentstudie och utgår från ett socialkonstruktionistiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. “Jag känner mina influencers... eller?” - En kvalitativ studie om unga kvinnors attityder kring förtroende- och relationsskapande gentemot influencers.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Linnea Fors; Elin Blomqvist; [2020]
    Nyckelord :Influencer marketing; Förtroendeskapande; Parasociala relationer; Source credibility; Följarperspektiv; Social Sciences; Business and Economics;

    Sammanfattning : Ett aktuellt marknadsföringsverktyg är att använda sig av influencers för att kommunicera budskap till en stor massa. För att få en djupare förståelse för vilka attityder följare har kring förtroende- och relationsskapande till influencers har semistrukturerade intervjuer utförts. LÄS MER

  4. 4. Den effektiva ledarens kännetecken – är vi alla överens? : En studie om implicita bilder och preferenser för ledaregenskaper utifrån sociala skiljelinjer

    Master-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Axel Bennhage; [2016]
    Nyckelord :Effektiv ledare; ILT implicit leadership theory ; ledarskapspreferenser; prototyper antiprototyper ; social bakgrund; sociala skiljelinjer; socialiseringsprocesser; socioekonomisk position.;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker implicita (underförstådda) bilder av ledare och syftar till att, utifrån ett svenskt följarperspektiv, ta reda på vilka egenskaper som kännetecknar ”en effektiv ledare i en tänkt arbetssituation”, samt undersöka huruvida bilden av denna varierar utifrån ett antal sociala skiljelinjer. Utgångspunkten är att de egenskaper som anses vara kännetecknande för en effektiv ledare också är egenskaper som studiedeltagarna prefererar (föredrar) och därför helst ser hos en sådan ledare. LÄS MER