Sökning: "föräldrakontakt med skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden föräldrakontakt med skolan.

  1. 1. Skanning av elever till modersmålsundervisningen: för- och nackdelar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Veronika Axelsson; [2022]
    Nyckelord :dilemma; föräldrakontakt; kunskapskrav; modersmål; skanning;

    Sammanfattning : Som modersmålslärare med många års erfarenhet i yrket och som vikarie i andra ämnen, uppmärksammade jag ett möjligt ämne för uppsatsen. Modersmålsenheten, en enhet som är verksam under Barn- och Utbildningsnämnden i kommunen, beslutade år 2020 om ett nytt arbetsmoment för modersmålslärare, att testa kunskapsnivån på de elever som ansöker om undervisning i modersmål. LÄS MER

  2. 2. Idrott och muslimska klädesplagg : En kvalitativ intervjustudie om idrottsämnet och muslimska klädesplagg i skolan åk 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Adelina Dema; Flora Meha; [2019]
    Nyckelord :klädesplagg; simning; idrottsundervisning; föräldrakontakt;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att undersöka hur idrottslärare och elever med muslimska klädesplagg möts i idrottsundervisningen i en kommun i Sverige. Metoden som använts är kvalitativa intervjuer med fyra idrottslärare samt fokusgruppsintervju med sex elever från två olika skolor. LÄS MER

  3. 3. Föräldramötet : Forum för föräldradialog eller en kvarleva från en annan tid?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Agnes Julin; Sanna Jutman; [2018]
    Nyckelord :Föräldramöte; samverkan; skola och hem; föräldrar; föräldrakontakt;

    Sammanfattning : Det står inte explicit i läroplan eller skollag att lärare är ålagda att erbjuda föräldrar ett föräldramöte, ändå finns det på många skolor. Syftet med denna uppsats är därför att undersöka grundskollärares erfarenheter av och åsikter om syfte, innehåll samt den samverkan som sker på föräldramöten för att ta reda på varför föräldramötet finns. LÄS MER

  4. 4. Nyanlända elevers skolintroduktion ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :berat sulejmani; badin abdulkarim; [2015]
    Nyckelord :förberedelseklass; nyanlända; skolintroduktion; interkulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka hur fem lärare från tre olika skolor i en kommun isydvästra Sverige arbetar med nyanlända elevers skolintroduktion och vilka pedagogiskametoder de använder sig av. Studien utgår från kvalitativa intervjuer med lärarna där vi harutgått från deras beskrivningar av skolintroduktionen och deras arbetsmetoder. LÄS MER

  5. 5. El Sistema : Musik som ett verktyg för social utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ulrika Pettersson; [2014]
    Nyckelord :El Sistema; education; music education; legitimation; music as a tool; social development; integration; intercultural competence; ethnographic study; El Sistema; didaktik; musikdidaktik; musikundervisning; legitimering; musik som verktyg; social utveckling; integration; interkulturell kompetens; etnografisk studie;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka hur musikundervisningen i El Sistema fungerar som ett socialt verktyg med utgångspunkt från en nyetablerad El Sistema-skola i en förort till Stockholm. Min utgångspunkt har varit att undersöka El  Sistemas arbetssätt som ett verktyg för social utveckling i samhället. LÄS MER