Sökning: "föräldrakontakt"

Visar resultat 11 - 15 av 91 uppsatser innehållade ordet föräldrakontakt.

  1. 11. Mobbning i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare reflekterar kring begreppet mobbning och hur de arbetar för att motverka mobbning i barngruppen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Therese Söderlund; Jennifer Lindqvist; [2018]
    Nyckelord :Mobbning; förskollärares arbete mot mobbning; förskollärares perspektiv på mobbning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskollärares erfarenheter av och perspektiv på mobbning samt beskrivningar av arbetet med att motverka detta i förskolan. Symbolisk interaktionism utgjorde studiens teoretiska utgångspunkter. För att få svar på studiens syfte och frågeställningar genomfördes semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 12. "Haft det bra idag?" En studie om kommunikation och interaktion mellan föräldrar, pedagoger och barn under de dagliga mötena på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jeanette Larsson; [2018]
    Nyckelord :children; preschool; parental contact; parents; interaction; communication; teachers;

    Sammanfattning : SammandragDet dagliga samtalet, detta svåra men viktiga möte som sker i vardagen, är utgångspunkt för denna studie. Syftet är att synliggöra kommunikation och interaktion under de dagliga mötena i hallen mellan föräldrar, pedagoger och barn på förskolan. LÄS MER

  3. 13. Skolsköterskors upplevelser av att möta och arbeta med elever med psykisk ohälsa

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Elin Brockmark; Therése Skoglund; [2017]
    Nyckelord :skolsköterska; psykisk ohälsa; elever; erfarenhet; kvalitativ; intervjustudie;

    Sammanfattning : Skolsköterskor kan dagligen möta elever med psykisk ohälsa i sitt arbete och har en betydelsefull roll att ge stöd och vara till hjälp för att främja elevers hälsa och välmående. Den psykiska ohälsan bland elever ökar och det är viktigt att tidigt kunna identifiera tecken på ohälsa. LÄS MER

  4. 14. Hemmets lugna vrå? : Barn som far illa och anmälningsplikt i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linda Ohlsson; Ulla-Karin Tioukalias; [2017]
    Nyckelord :Fysisk- och psykisk misshandel; försummelse; omsorgssvikt; anknytningsteori; anmälningsplikt; barn som far illa;

    Sammanfattning : Bakgrund: Med denna studie önskar vi få en inblick i hur pedagoger i ett så tidigt stadie som möjligt kan upptäcka barn som blir utsatta för fysisk- eller psykisk misshandel eller försummelse. Forskning har visat att barnmisshandel och försummelse är ett stort folkhälsoproblem i Sverige. LÄS MER

  5. 15. Samarbeta trots olika uppfostringsideér : En vetenskaplig essä om samarbete mellan pedagoger och föräldrar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Caroline Henriksson; [2017]
    Nyckelord :preschool; parental collaboration; upbringing styles; upbringing; set boundaries; Förskola; föräldrasamarbete; uppfostringsstilar; uppfostring; gränssättning;

    Sammanfattning : Syftet med den här essän är att belysa vikten av föräldrakontakt i förskolan genom att undersöka hur en pedagog bör förhålla sig till sin egen och föräldrars syn på gränssättning och uppfostran. Essäns utgångspunkt är en självupplevd situation där ett barn blir hämtad av sin förälder på förskolan. LÄS MER