Sökning: "föräldrar attityder matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden föräldrar attityder matematik.
1. Föräldrastöd i matematik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Kunskapsöversikten syftar till att sammanställa och diskutera kunskapsläget avseende hur föräldrar påverkar elevernas resultat i skolan i allmänhet och i matematik i synnerhet. Vad säger forskningen om föräldrarnas påverkan på elevernas resultat, prestation och utveckling i matematik? Kunskapsinhämtningen genomfördes genom slagningar i databaser, genomgångar av referenslistor och databasernas föreslagna artiklar (read more). LÄS MER
2. Elevers inställning till matematik : En systematisk litteraturstudie om elevers inställning till matematik samt faktorer som kan påverka
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Den här systematiska litteraturstudien behandlar elevers inställning till matematik i åldrarna fem till tolv år. Syftet med litteraturstudien är att beskriva elevers inställning till matematik samt identifiera faktorer som kan påverka inställningen. Matematik ses ofta som ett abstrakt och svårt ämne. LÄS MER
3. Attityder till matematikundervisningen : Hur kan läraren arbeta för att främja positiva attityder till matematik?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka vad det är som påverkar elevers attityd till matematik samtvad vi som lärare kan göra för att främja en god attityd. Flera forskare menar att den negativasynen på matematik kommer ifrån samhället. LÄS MER
4. Attityder inom matematik utifrån ett lärarperspektiv : Hur ser lärare på elevernas attityder till matematik?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : Detta arbete syftar till att bidra med kunskap om hur lärare ser på elevers attityder till matematik, hur lärare arbetar med attityder till matematik, vilka faktorer de tror påverkar elevernas attityder samt om lärarna upplever någon koppling mellan inlärningsförmåga och attityder. Tidigare forskning har visat på att lärare kan ha en stor påverkan på elevernas attityd till matematiken, något som sedan påverkar eleverna såväl genom användandet av matematik i vardagen som när de står inför att söka utbildningar. LÄS MER
5. Matematikångest ur ett genusperspektiv: Skillnader, orsaker, konsekvenser och lösningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Den här litteraturöversikten behandlar begreppet matematikångest, både allmänt samt ur ettgenusperspektiv. Eftersom matematikångest ofta utvecklas tidigt med risk för att följa medunder hela studietiden, inriktar den här studien sig på hur det går att arbeta med och motmatematikångest både på högstadiet och gymnasiet. LÄS MER